Hoppa till innehåll

Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?

Nu berättar McLaren fler detaljer om deras optimala banbil, P1 GTR. Med 1.000 hk tillgängligt förstår vi att prestanda blir blixtrande men det slår även gnistor kring det speciella VIP-paket som varje ägare till en McLaren P1 GTR ska få. Vad sägs om utbildning i McLarens F1-fabrik och sex exklusiva banträffare – med eget ingenjörstema – redan första året?

För första gången får vi nu se inredningsbilder på ”den optimala banbilen” McLaren P1 GTR, byggd för 25–30 lyckliga ägare (som redan har en McLaren P1). Vi får också fler detaljer om det speciella VIP-paket som bilägarna ”får”, eller som rättare sagt är en del av det rätt saftiga priset på 23 miljoner kronor (två miljoner pund).

Som vi berättat förut vill inte McLaren avslöja några prestandauppgifter P1 GTR. Däremot vet vi att den kombinerade toppeffekten för V8-motorn på 3,8 liter och elmotorn anges till jämna 1.000 hk, en ökning jämfört med de 915 hk som finns tillgängliga i ”vanliga” McLaren P1.

När lanseringen inleddes i somras berättade McLaren att nya P1 GTR ”är världens bästa bil för banan. Eftersom supersportbilen uteslutande är avsedd för körning på bana och inte behöver ta hänsyn till diverse lagkrav skiljer den sig en hel del från vanliga McLaren P1. Någon variabel markfrigång behövs inte på banan och den är borttagen, den rörliga vingen på P1 anses också överflödig på bana och är ersatt med en fast vinge. Utan den rörliga vingen har aerodynamiken och kylförmågan vid bakpartiet förbättrats. Fronten har förändrats och det finns diverse små förbättringar och aerodynamiska hjälpmedel. Pirelli har utvecklat speciella slicks till McLaren P1 GTR. Spårvidden fram har ökats med 80 millimeter på P1 GTR jämfört med vanliga McLaren P1.

Inredningsbilderna visar en avancerad cockpit där själva ratten är byggd från McLaren MP4-23, den F1-bil som man tävlade med 2008. Alla viktiga kontroller och justeringar görs på ratten, precis som en Formel 1-bil. Där hittar vi till exempel IPAS-knappen (”Instant Power Assist System”) när maximal kraft behövs vid till exempel omkörningar. Eftersom en racebil körs med handskar är alla reglage utformade så att föraren kan nå dem på ett enkelt sätt, utan att stöta till andra knappar.

Skalstolen i kolfiber är hämtad från tyska DTM-bilarna och föraren spänns fast med ett sexpunktsbälte. Varje McLaren P1 GTR som byggs skräddas för sin ägare och det innebär bland annat att skalstolen måttas in och skruvas direkt i golvet, utan några extra fästen som skulle öka vikten. Även ett nackskydd (HANS) ingår. Något som racebilar däremot inte brukar ha är luftkonditionering, men det ingår i McLaren P1 GTR för att föraren inte ska besväras allt för mycket av ansträngning och hetta.

Utvecklingen av McLaren P1 GTR fortsätter enligt plan och ska pågå under vintern, bland annat ska man värmetesta i Bahrain. Hittills har alla delmål uppfyllts eller överträffats, enligt McLaren själva.

Varje kund ska alltså få ett speciellt ”VIP-paket” där det ingår träning i simulator, övningar på bana och ett team av experter som ska utbilda ägaren. Utbildningen inleds i McLaren Technology Centre i Woking där allmänheten normalt inte har tillträde. På Technology Centre utbildas F1-förarna med bland annat körsimulator och där ska de blivande ägarna till McLaren P1 GTR får känna på bilen, i ”digital form”. Varje banbesök inleds med simulatorkörning för att bättre förstå bilens kapacitet innan det blir skarpt läge.

Utbildningen fortsätter med sex banträffar på ”välkända Formel 1-banor” under första året. Varje bilägare har ett dedikerat team som sköter om sin McLaren P1 GTR och en raceingenjör som samlar mätdata kring bilen och körningen. Produktionen av McLaren P1 GTR ska inledas ett år efter att den ”vanliga” McLaren P1 är färdigbyggd.

En McLaren P1 GTR kostar i runda slängar ungefär dubbelt så mycket som P1 kostar i snitt. Även om priset är högt så kan ägarna räkna med en stabil värdeutveckling som exklusiv samlarbil för förmögna bilentusiaster. Inträdesbiljetten är alltså hög, men värdeminskningen torde vara hanterbar.

Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?
Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?
Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?

Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?
Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?
Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?
Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?
Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?
Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?
Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?
Världens mest spännande banbil – kan du se vilken?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.