Hoppa till innehåll
Recharge

Varning för påstående om elbilars vägslitage

En artikel i The Telegraph påstår att elbilar orsakar dubblerat vägslitage. ”Totalt nonsens och desinformation” konstaterar en forskningschef.

Den uppmärksammade artikeln i den brittiska dagstidningen The Telegraph anklagas av flera experter för att vara desinformation. Bland annat påstås elbilar i genomsnitt orsaka dubbelt så stort vägslitage än bensinbilar.

Även forskarna vis Leeds universitet om The Telegraph hänvisar till har tagit avstånd från artikeln. De menar att tidningen använt deras forskningsuppgifterna på fel sätt.

The Telegraph bygger sitt resonemang på en beräkningsformel som används vid vägbyggen. Den säger att om vikten på hjulaxeln dubblas ökar slitaget på vägen exponentiellt.

– Det är sant att tyngre fordon orsakar mångfalt större slitage. Därför orsakas den allra största delen av vägslitaget av tung godstrafik. Hur mycket en personbil väger är däremot ett marginellt problem. Om bilen är en el- eller bensinbil har ännu mindre betydelse, säger Auke Hoekstra, forskningschef vid Neon Research i Nederländerna, till Svenska Yle.

”Inte bara elbilar som är tunga”

Han påpekar att formeln motbevisar påståendena i artikeln eftersom det inte spelar någon roll för slitaget hur bilen drivs.

– Tunga bensindrivna suvar blir alltmer populära. Det är inte bara elbilar som är tunga, säger Hoekstra.

– För att vara helt ärlig är hela artikeln totalt nonsens. Att skylla gropar i vägen på elbilar är ren och skär desinformation.

Auke Hoekstra menar att artikeln saknar saknar helhetstänk och missar att ta hänsyn till den tekniska utvecklingen. Artikelförfattarna har inte räknat med att det krävs tunga transporter för att distribuera bränsle och att en elmotor väger mindre än en bensin- eller dieselmotor. Dessutom beräknas vikten för batterier att halveras inom 15 år.

– Det betyder att elbilar i framtiden kommer att bli lättare än bensindrivna bilar. Går man enligt artikelns logik kommer elbilar i framtiden att minska på vägslitaget. Men som jag redan sagt är det en nästan obetydlig mängd, säger Hoekstra.

Även Tuukka Heikkilä, sakkunnig vid organisationen Finsk Energiindustri, påpekar att det är den tunga trafiken som står för den största delen av vägslitaget.

Värre med dubbdäck

– Personbilarnas andel av slitaget är litet, oavsett om det är fråga om en el- eller bensindriven bil. Eldriva lastbilar är en annan sak. I Finland är det ändå inte aktuellt att på bred front elektrifiera tung trafik, säger han till Svenska Yle.

Tuukka Heikkilä menar att elbilens roll är överdriven. Valet av däck har större inverkan, och särskilt dubbdäck.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.