Loket, som gör besök på mässan Train & Rail i Stockholm den 6–8 maj, kommer inte enbart hit för att skryta med sin teknik.
– Vi kommer på sikt att skifta ut alla våra gamla lok, säger Jan G Forslund, delägare och styrelseordförande i Väte Rail, enligt ett pressmeddelande.
– Vi har 20 lok i produktionen idag och alla dessa ska bytas ut.
Loket på bilden är en SM42-6Dn och är utrustat med fyra traktionsmotorer om 180 kW styck. Energin alstras via dubbla vätgasbränsleceller på 85 kW vardera.
Med totalt 32 tankar rymmer loket 175 kg vätgas och påfyllning går på cirka 30 minuter.
– Vår vision är att vara det grönaste godsbolaget i Sverige och helt koldioxidneutrala till 2030. Det är så här vi klarar det, tillägger Jan G Forslund.
Läs även: Inlandsbanan kan komma att frakta tusentals bilar
Vätgaslok från Polen
Avsikten är att beställa 25 stycken vätgaslok från den polska tillverkaren Pesa – en affär som lokuthyrningsföretaget Hankavik inleder med Väte Rail.
– Vill man se loket under mässan, kontaktar man oss, Väte Rail eller Pesa, som också ställer ut på mässan, säger Adrian Lindqvist, vd hos Hankavik, enligt samma pressmeddelande.
Tekniken låter onekligen spännande – tror du att ”tågspottern” Francis Bourgeois infinner sig på mässan? Det vore värt ett besök i sig.