Kvalet till Monacos GP såg ut att bli en rafflande kamp mellan Lando Norris, Charles Leclerc, Oscar Piastri och Max Verstappen. Alla fyra låg inom tiondelar när det drog ihop sig till avgörande varv, men dramatiken tog en oväntad vändning när Verstappen blev hindrad.
Sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton blev tilldelad tre platsers nedflyttning efter att ha hindrat Max Verstappen under kvalet i Monaco. Incidenten inträffade i kurva 3 under Q1, där Hamilton körde långsamt men fick felaktig information från teamet att Verstappen saktade ner, vilket inte stämde.
Internationella Bilsportförbundets (FIA) beslut lyder:
”Bil nummer 44 var på ett långsamt varv när han informeras att bil nummer 1 saktar ner. Men bil 1 var alltid på ett sk ”push-lap” (snabbt varv). Hamilton hamnade därmed mitt i racelinjen vilket tvingade Verstappen att avbryta sitt varv.”
Domarna slog fast att Hamilton bröt mot artikel 37.5 i reglementet och utdömde det standardiserade straffet för att ha hindrat en annan förare, oavsett att teamet var boven i dramat.
Hamilton uttryckte enligt dokumentationen direkt efteråt irritation över att teamet gett fel besked. Men enligt FIA är det inget som mildrar straffet. Både Hamilton och Verstappen kommenterade efteråt att situationen i stort sett var löst. Hamilton beklagade att teamet gett fel besked, och Verstappen betonade att det inte handlade om någon personlig konflikt – utan om att reglerna ska tillämpas konsekvent.
Läs också: Därför är Monaco ett unikt tekniskt mysterium i Formel 1
Verstappen: Jag har fått straff för mindre
Max Verstappen var tydligt frustrerad efter incidenten, långt innan FIA tillkännagav sitt beslut.
– Jag fick själv ett gridstraff en gång utan att ens vara på ett push-lap, sa Verstappen till media på plats, inklusive auto motor & sport.
– Om man kommer undan med det här blir jag förvånad. Det handlar inte om att jag vill att Lewis ska få ett straff, det handlar om att konsekvenserna ska vara lika för alla, sa holländaren innan FIA offentliggjorde beslutet.
Verstappen underströk att han har respekt för Hamilton och att det tydligt var Hamiltons team, Ferrari, som bar ansvaret för missförståndet. Men frustrationen bottnar i att det förstörde hans varv på en bana där kvalposition är avgörande för placeringen i själva loppet på söndag.
Red Bull-kritik: Vår bil gillar inte låg fart
Utöver incidenten pekar Verstappen på att Red Bull-bilen har fundamentala problem i låg fart, något som visat sig tydligt i Monaco, där majoriteten av varvet är långsamma kurvor.
– Det har varit vårt problem sedan 2022. Det spelar ingen roll vad vi gör med inställningarna, den gillar inte låg fart och kerbs. Och Monaco är fullt av det.
Inför loppet säger han att allt kan avgöras med strategi och säkerhetsbil, men han är inte optimistisk.
– Vi måste ha lite tur för att få ett bra resultat, då man inte kan räkna med att kunna köra om här.
Hamilton: Jag höll mig helt till vänster
Lewis Hamilton förklarade efteråt att förvirring i kommunikationen med teamet låg bakom incidenten, men menar att han gjorde vad han kunde för att undvika att blockera.
– De sa först att Max var på ett snabbt varv, så jag flyttade mig åt sidan. Sen försvann det från skärmen och de trodde att han inte var på ett varv. Då fick jag besked att det var okej och började gasa igen. Jag höll mig helt till vänster, sa Hamilton till media på plats.
Han medger dock att situationen blev distraherande för Verstappen.
– Jag var inte på racelinjen, men det var så klart ändå störande för honom.
Hamilton fick även frågor om han väntade sig ett straff från domarna:
– Du vet hur domarna jobbar… sa han med ett leende.
Monacos GP startar kl 15:00 imorgon söndag 25e maj.
Provisorisk startuppställning – Monacos GP 2025
| Pos | Förare | Team | Q3-tid |
|---|---|---|---|
| 1 | Lando Norris | McLaren | 1:09.954 |
| 2 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:10.063 |
| 3 | Oscar Piastri | McLaren | 1:10.129 |
| 4 | Max Verstappen | Red Bull | 1:10.669 |
| 5 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:10.923 |
| 6 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:10.924 |
| 7 | Esteban Ocon | Haas | 1:10.942 |
| 8 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:10.382 * |
| 9 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:11.129 |
| 10 | Alexander Albon | Williams | 1:11.213 |
| 11 | Carlos Sainz | Williams | 1:11.362 |
| 12 | Yuki Tsunoda | Red Bull | 1:11.415 |
| 13 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber | 1:11.596 |
| 14 | George Russell | Mercedes | – |
| 15 | Kimi Antonelli | Mercedes | – |
| 16 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | 1:11.902 |
| 17 | Pierre Gasly | Alpine | 1:11.994 |
| 18 | Franco Colapinto | Alpine | 1:12.597 |
| 19 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:12.563 * |
| 20 | Oliver Bearman | Haas | 1:11.979 * |
* Hamilton, Stroll och Bearman har flyttats ner på gridden efter domslut.
Rättelse: I en tidigare version stod det felaktigt att incidenten mellan Hamilton och Verstappen inträffade i Q3. Det skedde i själva verket i Q1. Tack till er läsare som uppmärksammade detta.