Hoppa till innehåll

Verstappen rasar mot Hamilton efter incident i Monaco

Lewis Hamilton hindrade Max Verstappen under ett varv i Q1 – en incident som resulterade i ett gridstraff för Hamilton.

Kvalet till Monacos GP såg ut att bli en rafflande kamp mellan Lando Norris, Charles Leclerc, Oscar Piastri och Max Verstappen. Alla fyra låg inom tiondelar när det drog ihop sig till avgörande varv, men dramatiken tog en oväntad vändning när Verstappen blev hindrad.

Sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton blev tilldelad tre platsers nedflyttning efter att ha hindrat Max Verstappen under kvalet i Monaco. Incidenten inträffade i kurva 3 under Q1, där Hamilton körde långsamt men fick felaktig information från teamet att Verstappen saktade ner, vilket inte stämde.

Internationella Bilsportförbundets (FIA) beslut lyder:

Bil nummer 44 var på ett långsamt varv när han informeras att bil nummer 1 saktar ner. Men bil 1 var alltid på ett sk push-lap (snabbt varv). Hamilton hamnade därmed mitt i racelinjen vilket tvingade Verstappen att avbryta sitt varv.

Domarna slog fast att Hamilton bröt mot artikel 37.5 i reglementet och utdömde det standardiserade straffet för att ha hindrat en annan förare, oavsett att teamet var boven i dramat.

Hamilton uttryckte enligt dokumentationen direkt efteråt irritation över att teamet gett fel besked. Men enligt FIA är det inget som mildrar straffet. Både Hamilton och Verstappen kommenterade efteråt att situationen i stort sett var löst. Hamilton beklagade att teamet gett fel besked, och Verstappen betonade att det inte handlade om någon personlig konflikt – utan om att reglerna ska tillämpas konsekvent.

Verstappen: Jag har fått straff för mindre

Max Verstappen var tydligt frustrerad efter incidenten, långt innan FIA tillkännagav sitt beslut.

– Jag fick själv ett gridstraff en gång utan att ens vara på ett push-lap, sa Verstappen till media på plats, inklusive auto motor & sport.

– Om man kommer undan med det här blir jag förvånad. Det handlar inte om att jag vill att Lewis ska få ett straff, det handlar om att konsekvenserna ska vara lika för alla, sa holländaren innan FIA offentliggjorde beslutet.

Verstappen underströk att han har respekt för Hamilton och att det tydligt var Hamiltons team, Ferrari, som bar ansvaret för missförståndet. Men frustrationen bottnar i att det förstörde hans varv på en bana där kvalposition är avgörande för placeringen i själva loppet på söndag.

Red Bull-kritik: Vår bil gillar inte låg fart

Utöver incidenten pekar Verstappen på att Red Bull-bilen har fundamentala problem i låg fart, något som visat sig tydligt i Monaco, där majoriteten av varvet är långsamma kurvor.

– Det har varit vårt problem sedan 2022. Det spelar ingen roll vad vi gör med inställningarna, den gillar inte låg fart och kerbs. Och Monaco är fullt av det.

Inför loppet säger han att allt kan avgöras med strategi och säkerhetsbil, men han är inte optimistisk.

– Vi måste ha lite tur för att få ett bra resultat, då man inte kan räkna med att kunna köra om här.

Hamilton: Jag höll mig helt till vänster

Lewis Hamilton förklarade efteråt att förvirring i kommunikationen med teamet låg bakom incidenten, men menar att han gjorde vad han kunde för att undvika att blockera.

– De sa först att Max var på ett snabbt varv, så jag flyttade mig åt sidan. Sen försvann det från skärmen och de trodde att han inte var på ett varv. Då fick jag besked att det var okej och började gasa igen. Jag höll mig helt till vänster, sa Hamilton till media på plats.

Han medger dock att situationen blev distraherande för Verstappen.

– Jag var inte på racelinjen, men det var så klart ändå störande för honom.

Hamilton fick även frågor om han väntade sig ett straff från domarna:

– Du vet hur domarna jobbar… sa han med ett leende.

Monacos GP startar kl 15:00 imorgon söndag 25e maj.

Provisorisk startuppställning – Monacos GP 2025

PosFörareTeamQ3-tid
1Lando NorrisMcLaren1:09.954
2Charles LeclercFerrari1:10.063
3Oscar PiastriMcLaren1:10.129
4Max VerstappenRed Bull1:10.669
5Isack HadjarRacing Bulls1:10.923
6Fernando AlonsoAston Martin1:10.924
7Esteban OconHaas1:10.942
8Lewis HamiltonFerrari1:10.382 *
9Liam LawsonRacing Bulls1:11.129
10Alexander AlbonWilliams1:11.213
11Carlos SainzWilliams1:11.362
12Yuki TsunodaRed Bull1:11.415
13Nico HülkenbergKick Sauber1:11.596
14George RussellMercedes
15Kimi AntonelliMercedes
16Gabriel BortoletoKick Sauber1:11.902
17Pierre GaslyAlpine1:11.994
18Franco ColapintoAlpine1:12.597
19Lance StrollAston Martin1:12.563 *
20Oliver BearmanHaas1:11.979 *

* Hamilton, Stroll och Bearman har flyttats ner på gridden efter domslut.

Rättelse: I en tidigare version stod det felaktigt att incidenten mellan Hamilton och Verstappen inträffade i Q3. Det skedde i själva verket i Q1. Tack till er läsare som uppmärksammade detta.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: : Mark Sutton / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.