Hoppa till innehåll

Verstappen: F1 förstör regnracen med överdriven försiktighet

Max Verstappen sågar FIA efter Spa och menar att sporten håller på att förlora sina klassiska regnlopp.

Max Verstappen är djupt frustrerad efter att starten av Belgiens Grand Prix försenades i över en timme på grund av regn.

Den fyrfaldige världsmästaren menar att FIA blivit så försiktigt efter incidenterna i den senaste tävlingen på Silverstone att Formel 1 håller på att förlora sin själ – särskilt i klassiska regnlopp som Spa.

– Det var inte ens regnracing. Då kan vi lika gärna vänta tills det torkar upp och köra på slicks, säger Verstappen till media på plats efter racet, inklusive auto motor & sport.

Tävlingsledningen väntade i 80 minuter

Regnet föll tätt inför starten på Spa-Francorchamps, vilket ledde till att formationsvarvet kördes bakom säkerhetsbil. Därefter valde FIA:s tävlingsledare Rui Marques att skjuta upp starten med hela 80 minuter med hänvisning till dålig sikt.

– Visst fanns det lite vatten mellan kurva ett och fem, men efter två, tre varv bakom säkerhetsbilen hade det varit klart. Resten av banan var redan redo, tillägger Verstappen.

Besvikelsen var extra stor eftersom Verstappen valt en bilinställning för att passa förväntade regnförhållanden.

Hamilton: ”Vi kunde ha startat tidigare”

Lewis Hamilton, numera Ferrari-förare, delar Verstappens uppfattning.

Han hördes flera gånger i stallradion uttrycka frustration över att loppet inte kom igång.

– Jag ropade hela tiden: ”Det är dags att köra”. Men vi bara fortsatte köra runt. Jag tror att de försökte vara extra försiktiga efter Silverstone, men nu gick det för långt åt andra hållet, säger Hamilton.

GPDA-förare försvarar beslutet

Alla förare var dock inte kritiska. Williamsföraren Carlos Sainz, en av de ledande figurerna i GPDA (Formel 1-förarnas samarbets- och säkerhetsorgan), försvarar beslutet.

– Tävlingsledaren sa att han skulle ta det säkra före det osäkra efter Silverstone – och det gjorde han. Det är bättre att vara försiktig än att ångra sig senare, säger Sainz.

George Russell, Mercedes, håller med.

– Att köra i över 300 km/h genom Eau Rouge utan sikt är som att köra med ögonbindel. Det är inte racing, det är farligt.

Även Charles Leclerc betonar säkerheten.

– Jag hade kanske gett startsignal något tidigare, men med tanke på Spas historik är det bättre att inte ta några risker, säger han.

Piastri: ”Ett varv till spelar ingen roll”

Loppets vinnare, Oscar Piastri, anser att FIA:s försiktighet är befogad.

– Vi har varit tydliga med att vi föredrar säkerhet framför att ta risker. Det hade kanske kunnat vara ett formationsvarv färre, men det hade inte gjort någon större skillnad, säger McLaren-föraren.

Verstappen: ”Vi förlorar något klassiskt”

Verstappen uttrycker oro över att sporten är på väg att tappa något av sin identitet.

– Du kommer aldrig få se de där klassiska regnloppen längre om det fortsätter så här. Allt görs för att förbereda sig på regnracing – och så får vi inte ens tävla, menar han.

– Till och med det regn som föll mellan 15 och 16 hade varit hanterbart om vi bara fortsatt köra.

Vad tycker du – var tävlingsledningen överdrivet försiktiga i helgen?

Slutresultat Belgiens GP 2025

PosFörareTeamTid/DN
1Oscar PiastriMcLaren-Mercedes1:25:22.601
2Lando NorrisMcLaren-Mercedes+3.415
3Charles LeclercFerrari+20.185
4Max VerstappenRed Bull Racing-Honda+21.731
5George RussellMercedes+34.863
6Alexander AlbonWilliams-Mercedes+39.926
7Lewis HamiltonFerrari+40.679
8Liam LawsonRacing Bulls-Honda+52.033
9Gabriel BortoletoKick Sauber-Ferrari+56.434
10Pierre GaslyAlpine-Renault+1:12.714
11Oliver BearmanHaas-Ferrari+1:13.145
12Nico HülkenbergKick Sauber-Ferrari+1:13.628
13Yuki TsunodaRed Bull Racing-Honda+1:15.395
14Lance StrollAston Martin+1:19.831
15Esteban OconHaas-Ferrari+1:26.063
16Andrea Kimi AntonelliMercedes+1:26.721
17Fernando AlonsoAston Martin+1:27.924
18Carlos Sainz Jr.Williams-Mercedes+1:32.024
19Franco ColapintoAlpine-Renault+1:35.520
20Isack HadjarRacing Bulls-Honda+1 varv

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Jayce Illman / NurPhoto / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.