Max Verstappen är djupt frustrerad efter att starten av Belgiens Grand Prix försenades i över en timme på grund av regn.
Den fyrfaldige världsmästaren menar att FIA blivit så försiktigt efter incidenterna i den senaste tävlingen på Silverstone att Formel 1 håller på att förlora sin själ – särskilt i klassiska regnlopp som Spa.
– Det var inte ens regnracing. Då kan vi lika gärna vänta tills det torkar upp och köra på slicks, säger Verstappen till media på plats efter racet, inklusive auto motor & sport.
Läs också: F1: Uppkörningar – bäst när det gäller
Tävlingsledningen väntade i 80 minuter
Regnet föll tätt inför starten på Spa-Francorchamps, vilket ledde till att formationsvarvet kördes bakom säkerhetsbil. Därefter valde FIA:s tävlingsledare Rui Marques att skjuta upp starten med hela 80 minuter med hänvisning till dålig sikt.
– Visst fanns det lite vatten mellan kurva ett och fem, men efter två, tre varv bakom säkerhetsbilen hade det varit klart. Resten av banan var redan redo, tillägger Verstappen.
Besvikelsen var extra stor eftersom Verstappen valt en bilinställning för att passa förväntade regnförhållanden.
Hamilton: ”Vi kunde ha startat tidigare”
Lewis Hamilton, numera Ferrari-förare, delar Verstappens uppfattning.
Han hördes flera gånger i stallradion uttrycka frustration över att loppet inte kom igång.
– Jag ropade hela tiden: ”Det är dags att köra”. Men vi bara fortsatte köra runt. Jag tror att de försökte vara extra försiktiga efter Silverstone, men nu gick det för långt åt andra hållet, säger Hamilton.
GPDA-förare försvarar beslutet
Alla förare var dock inte kritiska. Williamsföraren Carlos Sainz, en av de ledande figurerna i GPDA (Formel 1-förarnas samarbets- och säkerhetsorgan), försvarar beslutet.
– Tävlingsledaren sa att han skulle ta det säkra före det osäkra efter Silverstone – och det gjorde han. Det är bättre att vara försiktig än att ångra sig senare, säger Sainz.
George Russell, Mercedes, håller med.
– Att köra i över 300 km/h genom Eau Rouge utan sikt är som att köra med ögonbindel. Det är inte racing, det är farligt.
Även Charles Leclerc betonar säkerheten.
– Jag hade kanske gett startsignal något tidigare, men med tanke på Spas historik är det bättre att inte ta några risker, säger han.
Piastri: ”Ett varv till spelar ingen roll”
Loppets vinnare, Oscar Piastri, anser att FIA:s försiktighet är befogad.
– Vi har varit tydliga med att vi föredrar säkerhet framför att ta risker. Det hade kanske kunnat vara ett formationsvarv färre, men det hade inte gjort någon större skillnad, säger McLaren-föraren.
Verstappen: ”Vi förlorar något klassiskt”
Verstappen uttrycker oro över att sporten är på väg att tappa något av sin identitet.
– Du kommer aldrig få se de där klassiska regnloppen längre om det fortsätter så här. Allt görs för att förbereda sig på regnracing – och så får vi inte ens tävla, menar han.
– Till och med det regn som föll mellan 15 och 16 hade varit hanterbart om vi bara fortsatt köra.
Vad tycker du – var tävlingsledningen överdrivet försiktiga i helgen?
Slutresultat Belgiens GP 2025
| Pos | Förare | Team | Tid/DN |
|---|---|---|---|
| 1 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 1:25:22.601 |
| 2 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | +3.415 |
| 3 | Charles Leclerc | Ferrari | +20.185 |
| 4 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda | +21.731 |
| 5 | George Russell | Mercedes | +34.863 |
| 6 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | +39.926 |
| 7 | Lewis Hamilton | Ferrari | +40.679 |
| 8 | Liam Lawson | Racing Bulls-Honda | +52.033 |
| 9 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber-Ferrari | +56.434 |
| 10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | +1:12.714 |
| 11 | Oliver Bearman | Haas-Ferrari | +1:13.145 |
| 12 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber-Ferrari | +1:13.628 |
| 13 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing-Honda | +1:15.395 |
| 14 | Lance Stroll | Aston Martin | +1:19.831 |
| 15 | Esteban Ocon | Haas-Ferrari | +1:26.063 |
| 16 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | +1:26.721 |
| 17 | Fernando Alonso | Aston Martin | +1:27.924 |
| 18 | Carlos Sainz Jr. | Williams-Mercedes | +1:32.024 |
| 19 | Franco Colapinto | Alpine-Renault | +1:35.520 |
| 20 | Isack Hadjar | Racing Bulls-Honda | +1 varv |