Hoppa till innehåll

Verstappen ifrågasätter Russell – britten frias från straff

Red Bull hoppades på en bestraffning men FIA höll inte med efter dramat i Miami.

Söndagens Formel 1-lopp i Miami blev en tuff historia för Max Verstappen. Världsmästaren startade längst fram, men tappade tidigt ledningen till McLarens Oscar Piastri. När även Lando Norris och George Russell passerade var nederlaget ett faktum och Verstappen missade pallen.

Men det var inte resultatlistan som skapade mest rubriker efteråt. På varv 33 visades gulflagg efter att Sauber-föraren Gabriel Bortoleto tvingats bryta med motorproblem och stannat ute på banan. Under den situationen noterade Verstappen att Russell, som låg framför honom, kanske inte sänkte farten tillräckligt. Det rapporterade han direkt till sin ingenjör via radion.

Red Bull såg en chans att rädda en pallplats och lämnade in en officiell protest efter målgång, enligt RacingNews365.

Red Bulls protest

Enligt Formel 1-reglerna måste förarna sänka farten tydligt när gulflagg visas – något som kan hända vid till exempel en olycka eller ett stoppat fordon på banan.

Red Bull menar att George Russell inte bromsade tillräckligt mycket och att han därför borde få ett tidstillägg. I så fall hade Verstappen klättrat från fjärde till tredje plats i resultatlistan.

Mercedes försvarade sin förare med att Russell lyfte av gasen ordentligt, vilket även FIA kunde bekräfta genom bilens data: han släppte gasen med 25 procent, vilket minskade motorns kraft med runt 30 procent.

– Farten i zonen var lägre än normalt, även om den ökade något just där, skrev FIA i sitt beslut.

Domarna förklarade att reglerna handlar om att sänka tempot jämfört med normalt i det aktuella partiet av banan – inte nödvändigtvis köra långsammare än tidigare på varvet.

Ingen pallplats för Verstappen

FIA friade Russell helt från misstankar, och Red Bull förlorade protesten tillsammans med en avgift på 2 000 euro. Max Verstappen fick därmed nöja sig med en fjärde plats, bakom de båda McLaren-förarna och Russell.

Oscar Piastri, Lando Norris och George Russell på pallen efter Miamis GP 2025 där Red Bull protesterade mot resultatet.
Oscar Piastri och Lando Norris firade McLarens dubbelseger – medan George Russell säkrade tredjeplatsen efter protester. Foto: Hasan Bratic / Getty Images

Efteråt uttryckte Verstappen viss frustration, men tog det hela med relativt lugn ton.

– Det är inte första gången det händer. Men det är inte upp till oss att döma, säger han till media på plats.

Resultat – Miamis GP 2025

PosFörareTeamAvstånd till segrarenPoäng
1Oscar PiastriMcLaren25
2Lando NorrisMcLaren+4.630 s18
3George RussellMercedes+37.644 s15
4Max VerstappenRed Bull+39.956 s12
5Alexander AlbonWilliams+48.067 s10
6Kimi AntonelliMercedes+55.502 s8
7Charles LeclercFerrari+57.036 s6
8Lewis HamiltonFerrari+60.186 s4
9Carlos SainzWilliams+60.577 s2
10Yuki Tsunoda*Red Bull+74.434 s1
11Isack HadjarRacing Bulls+74.602 s
12Esteban OconHaas+82.006 s
13Pierre GaslyAlpine+90.445 s
14Nico HülkenbergSauber+1 varv
15Fernando AlonsoAston Martin+1 varv
16Lance StrollAston Martin+1 varv
NCLiam LawsonRacing BullsDNF (36 varv)
NCGabriel BortoletoSauberDNF (30 varv)
NCOliver BearmanHaasDNF (27 varv)
NCJack DoohanAlpineDNF (0 varv)

Tsunoda fick 5 sekunders straff men behöll poängen.

McLaren i förarsätet – och Piastri drar ifrån

Med dubbelsegern i Miami drygar McLaren ut sin VM-ledning. Oscar Piastri fortsätter imponera och har nu en allt större lucka till närmaste konkurrent i mästerskapet. Lando Norris kompletterade teamets styrkedemonstration med en andra plats och snabbaste varv.

Red Bull hade tagit med sig uppdateringar till Miami, men såg ändå ut att slita mer på däcken jämfört med McLaren – något som blev avgörande i racet. I depåsnacket talas det nu om att McLaren har bäst grepp om däckslitaget på söndagarna, vilket är ett kraftfullt vapen i kampen om titeln.

Samtidigt diskuteras det i kulisserna om kommande regelförändringar, bland annat att flexibla framvingar kan begränsas till Spaniens GP – något som flera team sägs ha förberett sig för.

Så ser ställningen ut efter sex körda deltävlingar:

Förar-VM 2025

PosFörareTeamPoäng
1Oscar PiastriMcLaren131
2Lando NorrisMcLaren115
3Max VerstappenRed Bull Racing99
4George RussellMercedes93
5Charles LeclercFerrari53
6Kimi AntonelliMercedes48
7Lewis HamiltonFerrari41
8Alexander AlbonWilliams30
9Esteban OconHaas14
10Lance StrollAston Martin14
11Yuki TsunodaRed Bull Racing9
12Pierre GaslyAlpine7
13Carlos SainzWilliams7
14Nico HülkenbergSauber6
15Oliver BearmanHaas6
16Isack HadjarRacing Bulls5
17Fernando AlonsoAston Martin0
18Liam LawsonRacing Bulls0
19Jack DoohanAlpine0
20Gabriel BortoletoSauber0

Konstruktörs-VM 2025

PosTeamPoäng
1McLaren Mercedes246
2Mercedes141
3Red Bull Racing Honda RBPT105
4Ferrari94
5Williams Mercedes37
6Haas Ferrari20
7Aston Martin Aramco Mercedes14
8Racing Bulls Honda RBPT8
9Alpine Renault7
10Kick Sauber Ferrari6

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Bryn Lennon / Jeff Robinson / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.