Söndagens Formel 1-lopp i Miami blev en tuff historia för Max Verstappen. Världsmästaren startade längst fram, men tappade tidigt ledningen till McLarens Oscar Piastri. När även Lando Norris och George Russell passerade var nederlaget ett faktum och Verstappen missade pallen.
Men det var inte resultatlistan som skapade mest rubriker efteråt. På varv 33 visades gulflagg efter att Sauber-föraren Gabriel Bortoleto tvingats bryta med motorproblem och stannat ute på banan. Under den situationen noterade Verstappen att Russell, som låg framför honom, kanske inte sänkte farten tillräckligt. Det rapporterade han direkt till sin ingenjör via radion.
Red Bull såg en chans att rädda en pallplats och lämnade in en officiell protest efter målgång, enligt RacingNews365.
Läs också: Verstappen kan chocka F1–världen – redo att lämna Red Bull
Red Bulls protest
Enligt Formel 1-reglerna måste förarna sänka farten tydligt när gulflagg visas – något som kan hända vid till exempel en olycka eller ett stoppat fordon på banan.
Red Bull menar att George Russell inte bromsade tillräckligt mycket och att han därför borde få ett tidstillägg. I så fall hade Verstappen klättrat från fjärde till tredje plats i resultatlistan.
Mercedes försvarade sin förare med att Russell lyfte av gasen ordentligt, vilket även FIA kunde bekräfta genom bilens data: han släppte gasen med 25 procent, vilket minskade motorns kraft med runt 30 procent.
– Farten i zonen var lägre än normalt, även om den ökade något just där, skrev FIA i sitt beslut.
Domarna förklarade att reglerna handlar om att sänka tempot jämfört med normalt i det aktuella partiet av banan – inte nödvändigtvis köra långsammare än tidigare på varvet.
New document: Doc 84 – Decision – Red Bull – Protest against Car 63
Published on 05.05.25 03:20 CEThttps://t.co/8NeE6s2xR0#F1 #Formula1 #FIA #MiamiGP 🇺🇸 pic.twitter.com/7TZdV9xuTQ— FIA F1 Documents Bot (@fiadocsbot) May 5, 2025
Läs också: McLaren: Krock mellan Norris och Piastri är bara en tidsfråga
Ingen pallplats för Verstappen
FIA friade Russell helt från misstankar, och Red Bull förlorade protesten tillsammans med en avgift på 2 000 euro. Max Verstappen fick därmed nöja sig med en fjärde plats, bakom de båda McLaren-förarna och Russell.

Efteråt uttryckte Verstappen viss frustration, men tog det hela med relativt lugn ton.
– Det är inte första gången det händer. Men det är inte upp till oss att döma, säger han till media på plats.
Resultat – Miamis GP 2025
| Pos | Förare | Team | Avstånd till segraren | Poäng |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Oscar Piastri | McLaren | – | 25 |
| 2 | Lando Norris | McLaren | +4.630 s | 18 |
| 3 | George Russell | Mercedes | +37.644 s | 15 |
| 4 | Max Verstappen | Red Bull | +39.956 s | 12 |
| 5 | Alexander Albon | Williams | +48.067 s | 10 |
| 6 | Kimi Antonelli | Mercedes | +55.502 s | 8 |
| 7 | Charles Leclerc | Ferrari | +57.036 s | 6 |
| 8 | Lewis Hamilton | Ferrari | +60.186 s | 4 |
| 9 | Carlos Sainz | Williams | +60.577 s | 2 |
| 10 | Yuki Tsunoda* | Red Bull | +74.434 s | 1 |
| 11 | Isack Hadjar | Racing Bulls | +74.602 s | – |
| 12 | Esteban Ocon | Haas | +82.006 s | – |
| 13 | Pierre Gasly | Alpine | +90.445 s | – |
| 14 | Nico Hülkenberg | Sauber | +1 varv | – |
| 15 | Fernando Alonso | Aston Martin | +1 varv | – |
| 16 | Lance Stroll | Aston Martin | +1 varv | – |
| NC | Liam Lawson | Racing Bulls | DNF (36 varv) | – |
| NC | Gabriel Bortoleto | Sauber | DNF (30 varv) | – |
| NC | Oliver Bearman | Haas | DNF (27 varv) | – |
| NC | Jack Doohan | Alpine | DNF (0 varv) | – |
Tsunoda fick 5 sekunders straff men behöll poängen.
McLaren i förarsätet – och Piastri drar ifrån
Med dubbelsegern i Miami drygar McLaren ut sin VM-ledning. Oscar Piastri fortsätter imponera och har nu en allt större lucka till närmaste konkurrent i mästerskapet. Lando Norris kompletterade teamets styrkedemonstration med en andra plats och snabbaste varv.
Red Bull hade tagit med sig uppdateringar till Miami, men såg ändå ut att slita mer på däcken jämfört med McLaren – något som blev avgörande i racet. I depåsnacket talas det nu om att McLaren har bäst grepp om däckslitaget på söndagarna, vilket är ett kraftfullt vapen i kampen om titeln.
Samtidigt diskuteras det i kulisserna om kommande regelförändringar, bland annat att flexibla framvingar kan begränsas till Spaniens GP – något som flera team sägs ha förberett sig för.
Så ser ställningen ut efter sex körda deltävlingar:
Förar-VM 2025
| Pos | Förare | Team | Poäng |
|---|---|---|---|
| 1 | Oscar Piastri | McLaren | 131 |
| 2 | Lando Norris | McLaren | 115 |
| 3 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 99 |
| 4 | George Russell | Mercedes | 93 |
| 5 | Charles Leclerc | Ferrari | 53 |
| 6 | Kimi Antonelli | Mercedes | 48 |
| 7 | Lewis Hamilton | Ferrari | 41 |
| 8 | Alexander Albon | Williams | 30 |
| 9 | Esteban Ocon | Haas | 14 |
| 10 | Lance Stroll | Aston Martin | 14 |
| 11 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing | 9 |
| 12 | Pierre Gasly | Alpine | 7 |
| 13 | Carlos Sainz | Williams | 7 |
| 14 | Nico Hülkenberg | Sauber | 6 |
| 15 | Oliver Bearman | Haas | 6 |
| 16 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 5 |
| 17 | Fernando Alonso | Aston Martin | 0 |
| 18 | Liam Lawson | Racing Bulls | 0 |
| 19 | Jack Doohan | Alpine | 0 |
| 20 | Gabriel Bortoleto | Sauber | 0 |
Konstruktörs-VM 2025
| Pos | Team | Poäng |
|---|---|---|
| 1 | McLaren Mercedes | 246 |
| 2 | Mercedes | 141 |
| 3 | Red Bull Racing Honda RBPT | 105 |
| 4 | Ferrari | 94 |
| 5 | Williams Mercedes | 37 |
| 6 | Haas Ferrari | 20 |
| 7 | Aston Martin Aramco Mercedes | 14 |
| 8 | Racing Bulls Honda RBPT | 8 |
| 9 | Alpine Renault | 7 |
| 10 | Kick Sauber Ferrari | 6 |