Det som först såg ut som ett vanligt GT3-test på Nürburgring Nordschleife visade sig vara något helt annat. Max Verstappen erkänner nu att han deltog i det officiella testet fredagen den 9 maj – i största hemlighet, under falskt namn och med egen säkerhet på plats.
– Vi ville göra det så tyskt som möjligt. Då är man inte med på startlistan, säger Verstappen till media på plats, inklusive auto motor & sport, i Imola.
På bilen stod det mycket riktigt Franz Hermann – ett tyskklingande alias, komplett med nederländsk flagga. Men hjälmen och overallen avslöjade snabbt att det faktiskt var Verstappen bakom ratten.
Kör Ferrari 296 GT3
Bilen han körde var en Ferrari 296 GT3 med 600 hästkrafter, tillhandahållen av schweiziska Emil Frey Racing. Teamet är Red Bulls partner i GT World Challenge och ställer vanligtvis upp med föraren Thierry Vermeulen – son till Verstappens manager Raymond Vermeulen.
Verstappen äger delar av teamet privat och kör regelbundet tester med dem för att utveckla setup och köra på sin egen tid. Vanligtvis sker dessa körningar i tysthet på avstängda banor i Sydeuropa – men den här gången valde han att ge sig ut i det offentliga.
Verstappen snabbast
Det hemliga testet skedde under NLS-seriens officiella testdag, där det inte finns någon officiell tidtagning. Trots det började rykten cirkulera i paddocken om att Verstappen slagit det inofficiella GT3-rekordet på 7:49 – något han bekräftar i Imola.
– Ja, det stämmer. Men jag var inte där för att slå något rekord. Vi hade bara kul och lärde känna banan, säger han.
Han betonar att han vill bygga erfarenhet – både för egen del och för teamets skull.
– Drömmen är att köra 24-timmarsloppet där. Så det här var ett första steg.
Vill ha lugn och ro
För att få köra ifred stängdes garaget av för externa fotografer och Verstappen hade egen säkerhetspersonal på plats. Bilderna som läckt ut visar dock tydligt att det var han som satt bakom ratten – trots pseudonymen.
Enligt våra tyska kollegor på auto motor und sport planerar han nu att ansöka om den så kallade ”Nordschleifen-permit”, ett licenskrav för att få köra officiella långlopp på banan. Det kan innebära ytterligare tester redan i år.
– Vi pratar med organisationen. Jag vet vad som krävs och vi kanske kan hitta en lösning, säger han.
Simulatorn i all ära
Verstappen har kört tusentals varv på Nordschleife i simulator, men menar att det verkliga testet ändå bjuder på nya utmaningar.
– Det viktiga är att veta exakt var du är på banan – och det visste jag redan. Men greppnivån och vissa detaljer i asfalten måste du uppleva på plats.
Han hyllade också bilvalet – GT3-nivån är enligt honom perfekt för banan.
– Med ännu snabbare bilar blir det för stökigt. För mycket gupp och kompressioner.