Inför Spaniens GP fanns hopp om att nya begränsningar av flexiwingar skulle skaka om mästerskapet. Men McLarens Oscar Piastri satte ett toppvarv – två tiondelar snabbare än stallkamraten Lando Norris.
Ytterligare tre tiondelar bakom dem fanns den regerande världsmästaren Max Verstappen. Efter ännu ett kval där han inte känner att Red Bull har vad som krävs för att slåss om titeln. Då höll nederländaren ett ovanligt öppet samtal med medierna i depån.
– Jag har aldrig ens pratat om titeln. Jag är totalt ointresserad av det just nu. Jag går in i varje race för att få ut det maximala, och sen åker jag hem. Det är allt, säger Verstappen till auto motor & sport och övrig press på plats i Barcelona.
En bil som inte räcker till
Hans röst är lugn, tonläget sakligt – nästan resignerat, men utan uppgivenhet. Snarare är han kliniskt ärlig: bilen räcker inte till, och drömmar hjälper inte.
Redan under träningarna syntes det att Red Bull saknade fart – särskilt i första och sista sektorn. Efter kvalet förklarar Verstappen vad som gick snett:
– Jag hade balansen, men greppet saknades. När däcken redan är förbi sitt optimala fönster i slutet av varvet, då är det kört. Det fanns liksom inget mer att göra.
Han säger att det var första sektorn som förvånade honom mest.
– Jag trodde vi skulle vara starkare där. Men bilen kändes aldrig riktigt levande i den delen av banan.
McLaren har gjort allt rätt
Redan efter kvalet i Barcelona förra året varnade Verstappen för att McLaren var på väg att få ordning på sin bil. I år ser han ett ännu tydligare skifte i styrkeförhållandena.
– Då sa jag att de var på gång. Nu har de det – helt klart. Och vi har inte hängt med. Det är verkligheten. Inget negativt i det – det är bara fakta.
– Vi måste börja sno poäng från dem. Men det är svårt när de är så starka på alla områden.
Kan Lando Norris och Oscar Piastri börja ta poäng av varandra – så som Hamilton och Alonso gjorde i McLaren 2007, vilket till slut gav titeln till Kimi Räikkönen?
– Folk hoppas på det, men jag tror inte på det. De är för smarta och stallet är för tydligt i sina instruktioner. Det där är mest önsketänkande.
Tidigare dueller i Red Bull
Han jämför med sin egen tid tillsammans med Daniel Ricciardo i Red Bull.
– Vi körde alltid rent, men det gick fel två gånger ändå. Sånt kan hända. Men jag tror McLaren har koll på läget.
Att stallkamraten Yuki Tsunoda fastnade längst bak i kvalet förvånar honom inte.
– Han är ingen pajas, nej. Men bilen är inte där den ska vara. Marginalerna är små – en halv tiondel hit eller dit, och du ser ut som att du tappat allt.
Verstappen betonar att problemet är större än enskilda förare.
– Om jag kvalar trea och Yuki 20:e, då talar det sitt tydliga språk – problemet sitter inte bakom ratten.

Långt från dominansen 2023
Red Bulls dominans 2023 är svår att glömma. Men Verstappen själv försökte redan då dämpa förväntningarna – och menar att årets säsong bevisar hur unikt det året var.
– Jag sa hela tiden att det vi gjorde då inte var normalt. Ibland kändes det som att man kunde skippa ett race, för det skulle lösa sig ändå. Men det var mentalt utmattande att hela tiden vara perfekt.
– Jag kanske vann hälften av loppen, men jag var ändå helt slut. Och det kändes inte lika bra som när man verkligen får kämpa för det.
2025 är något helt annat. En ny verklighet, där dominans inte längre är möjlig – och där Verstappen själv tvingas släppa tanken på titeln.
– Jag drömmer inte om titeln just nu, för det ger mig ingenting just nu. Jag försöker bara vara realistisk, avslutar han.
Kvalresultat Spaniens GP 2025
| Pos | Förare | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Oscar Piastri | McLaren | 1:12.551 | 1:11.998 | 1:11.546 |
| 2 | Lando Norris | McLaren | 1:12.799 | 1:12.056 | 1:11.755 |
| 3 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 1:12.798 | 1:12.358 | 1:11.848 |
| 4 | George Russell | Mercedes | 1:12.806 | 1:12.407 | 1:11.848 |
| 5 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:13.058 | 1:12.447 | 1:12.045 |
| 6 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:12.815 | 1:12.585 | 1:12.111 |
| 7 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:13.014 | 1:12.495 | 1:12.131 |
| 8 | Pierre Gasly | Alpine | 1:13.081 | 1:12.611 | 1:12.199 |
| 9 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:13.139 | 1:12.461 | 1:12.252 |
| 10 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:13.102 | 1:12.523 | 1:12.284 |
| 11 | Alexander Albon | Williams | 1:13.044 | 1:12.641 | |
| 12 | Gabriel Bortoleto | Sauber | 1:13.045 | 1:12.756 | |
| 13 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:13.039 | 1:12.763 | |
| 14 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:13.038 | 1:13.058 | |
| 15 | Oliver Bearman | Haas | 1:13.074 | 1:13.315 | |
| 16 | Nico Hülkenberg | Sauber | 1:13.190 | ||
| 17 | Esteban Ocon | Haas | 1:13.201 | ||
| 18 | Carlos Sainz | Williams | 1:13.203 | ||
| 19 | Franco Colapinto | Alpine | 1:13.334 | ||
| 20 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing | 1:13.385 |
Starten till Spaniens GP går söndag 1 juni klockan 15:00.