Red Bull slog tillbaka efter nederlaget i Miami – och det med besked. Max Verstappen tog en blytung seger i Emilia-Romagnas GP efter att ha skickat sig förbi Oscar Piastri redan i första kurvan, och därefter utnyttjat både ett VSC och en sen säkerhetsbil till perfektion.
Men enligt stallchefen Christian Horner var det mer än tajming som avgjorde.
– Det är första gången på länge vi haft marginal att hantera däckslitaget bättre än McLaren. Det kändes som en milstolpe, sa han till media på plats, inklusive auto motor & sport, efter loppet.
Det har cirkulerat rykten om att detta lopp var sista chansen för Horner att få Red Bull att leverera. Internt togs det hela med ro. Inne i hospitalityn, strax innan mediesessionen drog igång, skämtades det glatt om ryktet: ”Tur att vi vann då!”
Läs också: Horner ryktas få sparken – nu ryter Red Bull profilen ifrån
Uppdateringarna som fungerade

Tekniske chefen Pierre Wache berättade för media på plats, inklusive auto motor & sport, att helgen började problematiskt.
– Fredagen såg inte bra ut. Underlaget var varmare än vi räknat med, och bilen reagerade inte alls som i simulatorn. Greppet, däckens slitage – allt var utanför fönstret, sa Wache.
Det nya paketet med bland annat modifierat golv och karossdelar visade dock potential – men först när man justerat in bilen till det snäva setupfönstret.
– Det handlar om millimeterprecision. Den här bilen är extremt känslig. Men när vi hittade rätt kunde Max verkligen använda bakändan på bilen – det gav honom självförtroendet att pressa, sa Wache.
Han underströk också att uppgraderingen inte gav ett ”stort hopp i downforce”, utan öppnade möjligheter att arbeta med bilen mer effektivt.
– Vi har inte löst allt, men vi förstår den bättre nu. Det är en start, inte mållinjen.
Max Verstappen har varit kritisk till bilens utveckling men senast som igår i kvalet verkade han nöjd med bilen för första gången i år. Ge världmästaren en hyggligt bra bil och han levererar över bilens förmåga, som vi fick se ett bevis på idag.
Läs också: Bråket i Red Bull – lämnar Max Verstappen F1-stallet?
VSC och säkerhetsbil avgjorde strategin
Loppet avgjordes till stor del av två nyckelsituationer. Den första kom på varv 29, då Esteban Ocon stannade sin Haas på grund av problem med motorn och en virtuell säkerhetsbil (VSC) aktiverades.
Verstappen dök direkt in i depån och tappade knappt någon tid alls, eftersom man kan spara upp till tio sekunder i varvtid genom att gå i depå under en virtuell säkerhetsbil.
Senare, på varv 46, stannade Kimi Antonellis Mercedes med tekniska problem. Säkerhetsbilen kom ut, Verstappen gick in igen – och kunde kontrollera omstarten med tio varv kvar.
– Max var aldrig under press. Han hade marginal hela vägen, summerade Horner.
McLaren splittrade sig – igen
Piastri, som startade från pole, tappade ledningen direkt i första kurvan. När McLaren sen valde olika strategier för sina förare, för att försöka ta ikapp Verstappen, Norris gick för ett depåstopp medan Piastri gick för två, var det Norris som drog det längsta strået med bättre fart i slutet och en omkörning på Piastri för att säkra andraplatsen.
Även där noterade Red Bull en styrka. Verstappen kunde hantera däckslitaget och samtidigt bygga upp en lucka mot förarna bakom vilket imponerade på stallchefen.
– Vi kunde kontrollera tempot. Max kunde hela tiden svara på våra konkurrenter, sa Horner.
Verstappen jagar ikapp i tabellen
Med segern – hans andra i år och 65:e totalt – minskar Verstappen gapet upp till Oscar Piastri i VM-tabellen. Han är nu bara nio poäng bakom tvåan Lando Norris.
Yuki Tsunoda körde upp sig från depån till poängplats, medan Antonelli alltså tvingades bryta sitt första F1-race på hemmaplan.
– Det var en tuff helg, men han svarade upp starkt i racet efter kraschen i kvalet, sa Horner om japanen, som nu gjort fem race för stallet från Milton Keynes.
Nu väntar Monaco som är ett lopp där Red Bull hoppas att uppgraderingarna fortsätter leverera.
– Vi vann i Japan men var chanslösa i Miami. Det är inte säkert att vi har hittat ett vinnarrecept ännu, men vi förstår bilen bättre. Och det är ett stort steg, sa Pierre Wache.
Loppet var Red Bulls 400:e i ordningen och Christian Horner har varit stallchef genom samtliga race. Han är den enda i stallet som varit med i samtliga. Näst efter kommer Helmut Marko som missade några lopp under covid.
Slutresultat – Emilia-Romagna GP 2025
| Pos | Förare | Bil | Tid/Brutit | Poäng |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:31:33.199 | 25 |
| 2 | Lando Norris | McLaren Mercedes | +6.109s | 18 |
| 3 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | +12.956s | 15 |
| 4 | Lewis Hamilton | Ferrari | +14.356s | 12 |
| 5 | Alexander Albon | Williams Mercedes | +17.945s | 10 |
| 6 | Charles Leclerc | Ferrari | +20.774s | 8 |
| 7 | George Russell | Mercedes | +22.034s | 6 |
| 8 | Carlos Sainz | Williams Mercedes | +22.898s | 4 |
| 9 | Isack Hadjar | Racing Bulls Honda RBPT | +23.586s | 2 |
| 10 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing Honda RBPT | +26.446s | 1 |
| 11 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | +27.250s | 0 |
| 12 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | +30.296s | 0 |
| 13 | Pierre Gasly | Alpine Renault | +31.424s | 0 |
| 14 | Liam Lawson | Racing Bulls Honda RBPT | +32.511s | 0 |
| 15 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | +32.993s | 0 |
| 16 | Franco Colapinto | Alpine Renault | +33.411s | 0 |
| 17 | Oliver Bearman | Haas Ferrari | +33.808s | 0 |
| 18 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | +38.572s | 0 |
| NC | Kimi Antonelli | Mercedes | DNF | 0 |
| NC | Esteban Ocon | Haas Ferrari | DNF | 0 |
Förar VM efter Emilia-Romagna GP
| Pos | Förare | Team | Poäng |
|---|---|---|---|
| 1 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 146 |
| 2 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 133 |
| 3 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 124 |
| 4 | George Russell | Mercedes | 99 |
| 5 | Charles Leclerc | Ferrari | 61 |
| 6 | Lewis Hamilton | Ferrari | 53 |
| 7 | Kimi Antonelli | Mercedes | 48 |
| 8 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 40 |
| 9 | Esteban Ocon | Haas Ferrari | 14 |
| 10 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 14 |
| 11 | Carlos Sainz | Williams Mercedes | 11 |
| 12 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing Honda RBPT | 10 |
| 13 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 7 |
| 14 | Isack Hadjar | Racing Bulls Honda RBPT | 7 |
| 15 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | 6 |
| 16 | Oliver Bearman | Haas Ferrari | 6 |
| 17 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 0 |
| 18 | Liam Lawson | Racing Bulls Honda RBPT | 0 |
| 19 | Jack Doohan | Alpine Renault | 0 |
| 20 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | 0 |
| 21 | Franco Colapinto | Alpine Renault | 0 |
Konstruktörs VM efter Emilia-Romagna GP
| Pos | Team | Poäng |
|---|---|---|
| 1 | McLaren Mercedes | 246 |
| 2 | Mercedes | 141 |
| 3 | Red Bull Racing Honda RBPT | 105 |
| 4 | Ferrari | 94 |
| 5 | Williams Mercedes | 37 |
| 6 | Haas Ferrari | 20 |
| 7 | Aston Martin Aramco Mercedes | 14 |
| 8 | Racing Bulls Honda RBPT | 8 |
| 9 | Alpine Renault | 7 |
| 10 | Kick Sauber Ferrari | 6 |
Källa: formula1.com