Magnus, var i världen är du den här veckan?
– I Paris. Toyota är ansvariga för kommunikationerna för Paris 2024. Mellan OS och Paralympics passar de på att visa upp ny teknik som ska bidra till ökad mobilitet och lägre utsläpp.
Det lät ju fint, men vad menas med det? Vad gör de rent konkret?
– Toyota har arbetat med vätgas under lång tid, men nu säger de sig närma den punkt då bränsleceller för vätgas kan placeras i många olika sorters bilar till ett överkomligt pris. Samtidigt jobbar de med att utveckla elbilar, teknik för att driva förbränningsmotorer med vätgas med mera.
Vad får ni ser och göra?
– De visar enormt mycket. Från lagertruckar tillverkade av Toyota i Mjölby till sin LeMans-bil med över 1000 hästkrafter, allt drivet på olika sätt av vätgas. Vi får köra och åka en rad olika bilar, som pickupen Hilux med el- eller vätgasdrift. Detta blandas med föredrag av olika experter.

Hur är framtiden för vätgas?
– Det tänkte jag utveckla i en artikel. Men kort sagt kan man säga att vätgas blir mer ett komplement till elbilar än huvudspåret. I vissa fall kan vätgas vara att föredra, till exempel om du vill hålla nere vikten på bilen för att kunna lasta mer. Eller inte har tid att vänta på laddning.
Hur är det att köra vägasbil?
– En vätgasbil med bränsleceller påminner mycket om en elbil. Skillnaden är att bilen kan bli lättare och att det låter när vätgasen konverteras till el. En vätgasbil med förbränningsmotor känns som en vanlig bensinmotor, men man tappar lite effekt.

Vad var roligast?
– Att åka i en självkörande Toyota GR Yaris som gick för fullt på en racingbana. Det var också riktigt skoj att få ratta en manuellt växlad Toyota Supra på banan. Klassisk teknik kan ge väldig körglädje.

