
Thomas Berggren har varit i Portugal på en mycket exklusiv provkörning. Tillsammans med ett litet antal journalister från hela världen har han kört nya Jaguar XE, en mellanklassbil som mycket tydligt siktar på att konkurrera med BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-Klass och Volvo S60.
Hur gick provkörningen?
”Tack, alldeles utmärkt. Bra väder och förseriebilar som var fria från både gnissel och knarr, och med ganska god passning på kaross och inredning. Vi kunde välja mellan att köra 180-hästars diesel eller 340-hästars V6-bensinare, båda varianterna var välutrustade.”
Läs också: Officiell: Jaguar XE blir lätt, snål – och supersnabb
Och vilken körde du?
”Båda, så klart. Dieseln överraskade inte, bortsett att den verkade tyst och rejält snål om man får tro färddatorn. Men V6-bensinaren var en härlig bekantskap. Motorn är inte ny men nya XE är mycket lätt, enligt fabriken 1.475 kilo tack vare att karossen byggs till tre fjärdelar av lättviktig aluminium. Jaguar lovar 0–100 km/h på 5,1 sekunder vilket betyder acceleration mitt i Porsches territorium.”

Några andra iakttagelser?
”Chassit är mycket bra. Jaguar har satsat hårt på att konstruera en körglad bil. Och efter ett 50-tal mil på olika sorters vägar vågar jag påstå att de lyckats. Nya lill-Jaggan är en riktigt kul bil att köra.”
Och komforten?
”Också fin. Det blir spännande att se hur den står sig mot konkurrensen när vi väl får hit produktionsbilar och kan testa mot övriga ligan i hårda mellanklassen. Att det blir en tuff match vet vi nu, Jaguar XE klarar både bus och komfort. Ännu mer berättar vi i ams nummer 4/2015 – hos tidningshandlaren redan nästa vecka.”
Läs också: Jaguar visar nya XE – är detta din nya tjänstebil?
Läs också: Jaguar XE-premiären som fick internet att koka över