Ni rapporterar från flera håll denna vecka. F1-testerna i Bahrain vet vi, men var är du John?
– Jag är i Barcelona för att se debuten av Kias nya elbilsstrategi live. Fem bilar har vi fått se och klämma på och här finns verkligen något för alla.
Vilken är kvintetten och hur skiljer de sig?
– Två varianter av den intressanta bussen PV5, som vi fick se både som personbil och som transportbil. Den mycket unika EV4 fick vi se både som sedan och som ”hatchback”. Och den kanske mest intressanta, EV2. En bil som ska utmana konkurrensen med en lägre pris. Storleksmässigt upplevdes EV2 ungefär som en Volvo EX30.
Var det någon av bilarna som du fastnade för särskilt?
– Bra fråga. Faktum är att sedan-versionen av mellanklassbilen EV4 fick hjärnan att snurra mest. Ja, ibland händer det. Den upplevdes som en modern Skoda Octavia på så vis att den har ett väldigt djupt, nästintill oproportionerligt, bagageutrymme. Men missta mig inte, det var en av Octavians så kallade ”USP”:er, eller unique selling point, på ren svenska.

Men lilla EV2? Kan du berätta mer om den?
– Den var minst klar av bilarna vi fick se. Uppvisningsbilen är väldigt ”konceptig” och saknar exempelvis B-stolpe, den har kraftiga och överdesignade dörrgångjärn och bakhängda bakdörrar. Inget av detta får vi se på produktionsbilen bekräftade de. Interiören blir heller inte lika Sci-Fi som hos konceptbilen.

När kommer den och vad blir priset?
I lite lösa termer kommer den 2026, vilket är helt enligt tidigare rapporter. Mer i detalj hade de ingen avsikt att berätta. Prisuppgifterna är lika hemliga men Kia EV2 har beskrivits som ett ”prisvänligt” alternativ. Som referens går den något större Kia EV3 loss på omkring 500 000 kronor.

Och bussen PV5, hur var den?
– I vår intervju med Kias marknadschef David Hilbert berättade han att PV5 har ett mer professionellt fokus än liknande bilar, exempelvis ID.Buzz. Den ska överträffa förväntningarna vad gäller transportbilar men även vara förstahandsvalet för familjen som behöver mer utrymme. Eller som campingbil, VIP-transporter och mycket mer med tanke på versionerna som erbjuds. Det låga golvet till de bakre raderna gör det bland annat smidigt att få in exempelvis en rullstol. Mer från intervjun med David Hilbert och om bilarna kommer ni kunna läsa om både i tidningen och på sajten här på auto motor & sport.
