Hoppa till innehåll
Recharge

Vi spanar in Kias nya spännande elbilar – när kommer EV2?

Som vanligt är auto motor & sport ute och tar tempen på bilvärlden. Denna gång är John på plats när Kia visar upp sina spännande elbilsnyheter.

Ni rapporterar från flera håll denna vecka. F1-testerna i Bahrain vet vi, men var är du John?

– Jag är i Barcelona för att se debuten av Kias nya elbilsstrategi live. Fem bilar har vi fått se och klämma på och här finns verkligen något för alla. 

Vilken är kvintetten och hur skiljer de sig?

– Två varianter av den intressanta bussen PV5, som vi fick se både som personbil och som transportbil. Den mycket unika EV4 fick vi se både som sedan och som ”hatchback”. Och den kanske mest intressanta, EV2. En bil som ska utmana konkurrensen med en lägre pris. Storleksmässigt upplevdes EV2 ungefär som en Volvo EX30

Var det någon av bilarna som du fastnade för särskilt?

– Bra fråga. Faktum är att sedan-versionen av mellanklassbilen EV4 fick hjärnan att snurra mest. Ja, ibland händer det. Den upplevdes som en modern Skoda Octavia på så vis att den har ett väldigt djupt, nästintill oproportionerligt, bagageutrymme. Men missta mig inte, det var en av Octavians så kallade ”USP”:er, eller unique selling point, på ren svenska. 

Öppen bagagelucka, Kia EV4-sedan.
Tittar du in kommer du aldrig ut igen – så djupt är bagageutrymmet hos sedan-versionen av Kia EV4. Foto: John Sempill

Men lilla EV2? Kan du berätta mer om den?

– Den var minst klar av bilarna vi fick se. Uppvisningsbilen är väldigt ”konceptig” och saknar exempelvis B-stolpe, den har kraftiga och överdesignade dörrgångjärn och bakhängda bakdörrar. Inget av detta får vi se på produktionsbilen bekräftade de. Interiören blir heller inte lika Sci-Fi som hos konceptbilen. 

Kia EV2 med öppna dörrar.
Överlag blir kommande Kia EV2 som bilden visar, förutom några detaljer. B-stolpen kommer vi inte slippa. Foto: Simon Hamelius

När kommer den och vad blir priset?

I lite lösa termer kommer den 2026, vilket är helt enligt tidigare rapporter. Mer i detalj hade de ingen avsikt att berätta. Prisuppgifterna är lika hemliga men Kia EV2 har beskrivits som ett ”prisvänligt” alternativ. Som referens går den något större Kia EV3 loss på omkring 500 000 kronor. 

Kia PV5 med bakluckan öppen och även sidodörren öppen.
Kia PV5 är förvånansvärt hög. Med bakluckan öppen kunde jag med mina 187 cm stå under den. Foto: Kia

Och bussen PV5, hur var den?

– I vår intervju med Kias marknadschef David Hilbert berättade han att PV5 har ett mer professionellt fokus än liknande bilar, exempelvis ID.Buzz. Den ska överträffa förväntningarna vad gäller transportbilar men även vara förstahandsvalet för familjen som behöver mer utrymme. Eller som campingbil, VIP-transporter och mycket mer med tanke på versionerna som erbjuds. Det låga golvet till de bakre raderna gör det bland annat smidigt att få in exempelvis en rullstol. Mer från intervjun med David Hilbert och om bilarna kommer ni kunna läsa om både i tidningen och på sajten här på auto motor & sport

Kia EV4 i helbild. John Sempill tittar på den.
Kia EV4 GT-Line är en av bilarna som Kia visade upp på Kia EV Day. EV4 får batterialternativen 58,3 kWh och 81,4 kWh. Den får även en beräknad WLTP-räckvidd på 630 km samt V2L och V2G. Foto: Simon Hamelius
Credits
Foto: Simon Hamelius/Kia

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.