
Det svenska VM-rallyt har varit mer spännande än på många år. Och besvärligt med snö och is vilket är önskvärt, men också gör rallysträckorna svåra och luriga att köra. Minsta misstag kan kosta minuter.
Och alla världsstjärnor i märkesteamen har gjort misstag under de fyra dagarna. Även världsmästaren Sebastien Ogier, hans teamkompis Latvala, Robert Kubica, Kris Meeke, Mads Östberg samt vårt hopp i WRC2-klassen, Pontus Tidemand.
Flera förare har varit i ledningen och avåkningar har hela tiden ändrat i resultatlistan, olika förare hara tappat och åkt ner i listan men kommit tillbaka i tätgruppen efter fin körning.
Det hela kokade till slut ner till ett drama i tevesända sista specialsträckan där 4,6 sekunder skiljde de tre främsta: Andreas Mikkelsen, Sebastien Ogier samt Thierry Neuville. Två VW-förare och en Hyundaipilot.
Den så kallade ”powerstage” blev en nagelbitare av högsta karat – för förarna och för en den stora publiken, både på plats och i tevesoffan.
Sebastien Ogier, VW, startade först av de tre som slogs om segern. Och vi fick se världsmästaren på bästa åkhumör. Överlägset bästa tiden, naturligtvis – helt överlägsen.
Ogier log brett vid målgången – något inte teamkompisen Andreas Mikkelsen gjorde.
Han hade haft ledning hela dagen, behövde bara köra fort nog för att befästa en seger – men norrmannen satsade för hårt och fastnade istället i en snövall. Besvikelsen stod skriven över hans ansikte vid målet.
Bredare leende istället från Thierry Neville, Hyunadai som medgav ” … att jag tog större risker än tidigare, jag satsade allt”.
Det betydde en andraplats totalt för Neuville och kanske har Hyundai närmat sig VM-suveränen Volkswagen (och Ogier). Hyundai samt Citroen är dock inte långt bakom nu, årets VM kan säkert komma att bjuda på flera överraskningar.
Och Svenska Rallyt befäste återigen sin ställning i VM-kalendern – med perfekta arrangemang, storpublik samt i år även med lite hjälp av Kung Bore.

Resultat Rally Sweden:
Pos Förare, Bilmärke Tid/diff
1. Sebastien Ogier, VW,
2. Thierry Neuville, Hyndai, +6.4s
3. Andreas Mikkelsen, VW, +39.8s
4. Odd Tanak, Ford, +2.26.0s
5. Paddon Haydon, Hyundai, +3.31.5s
6. ElfynEvans Ford, +3.53.0s
7. Kris Meeke, Citroën, +4.05.8s
8. Martin Prokop, Ford, +4.26.0s
9. Yuriy Protasov, Ford, +5.32.2s
10. Mads Ostberg, Citroën, +6.50.9s
