En studie visar att 40 procent av dödliga älgolyckor skulle kunna förhindras med ett nattseende autobromssystem, uppger Folksam i ett pressmeddelande. I dag är det få biltillverkare som har autobromssystem som upptäcker vilt på natten.
– Utvecklingen av fordonens autobromssystem har främst fokuserat på fotgängare och cyklister och inte i samma utsträckning mot större vilt, det handlar främst om att systemen behöver bli ännu bättre i mörker och på att detektera djur, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
Folksams egna studier visar att 7 av 10 älgkollisioner sker i mörker. Farligast är vägar med hastighetsbegränsning 90 km/h eller mer som saknar viltstängsel.
Läs även: Trafikverket bygger ut system med aktiv viltvarning – får kritik
Normalt att krockkudden inte utlöses
Risken att skadas beror i hög grad på vilket djur som man kör på. Merparten av olyckorna är mot mindre vilt som oftast inte ger några personskador, till exempel grävling, vildsvin eller rådjur. Risken med mindre vilt är i stället att föraren väljer att väja vilket kan leda till avkörning eller i värsta fall kollision med mötande.
– Att bilens krockkuddar inte löser ut vid krock mot vilt är oftast helt normalt. En modern bil bör kunna klara en kollision med stort vilt i 70 km/h utan risk för allvarliga personskador, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
Om man kör på vissa djur ska det polisanmälas, påkörning av björn, varg, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin och örn måste polisanmälas. Tamdjur ska också polisanmälas om man inte kan underrätta ägaren.
Läs även: Så gör du om du krockat med vilt