Corvette ZR1 är inte längre kung av ringen. Den titeln tillfaller istället den hårdaste konkurrenten, Dodge Viper i den hårdkokta ACR-tappningen. Ännu är det inte helt officiellt men på den brutala filmen ses den köra på tiden 7:22.
Så mycket råare bil går inte att finna för närvarande, inte snabbare heller för den delen. KLICKA FÖR ATT LÄNKAS TILL FILMEN PÅ MOTOR TRENDS HEMSIDA.
I knappt två månader fick Corvette ZR1 vara snabbast kring den 20,1 km långa asfaltssträcka som utgör Nürburgrings nordslinga. Hysterin kring denna kamp må vara helt onödig på många sätt men samtidigt är den väldigt fascinerande så vi tänker inte låta er leva i okunskap.
Även den nya härskaren kommer från USA och har det fullständiga namnet Dodge Viper SRT-10 ACR. Det sista tillägget är en akronym för American Cup Racer och antyder att det handlar om en bankörnings-anpassad version av vanliga Viper. Med tanke på att redan denna var tillräckligt stark, den 8,4 liter stora V10:an ger 600 hk, koncentrerade man sig på att sänka vikten och öka greppet.
Uppenbarligen har man lyckats bra med tanke på den nya rekordtiden 7 minuter och 22 sekunder, fyra sekunder bättre än ZR1. Enligt den amerikanska tidningen Motor Trend som övervakade rekordvarvet kan vi tacka Viper Club of America för att det överhuvudtaget ägde rum.
Det lär nämligen ha varit deras påtryckningar som gjorde att SRT-avdelningen (Street & Racing Technology) bestämde sig för att hyra Nordslingan en halvdag, skeppa dit två ACR:s samt hyra in en van Viper-förare. Den senare är ännu okänd men sägs köra för stallet Zakspeed som i vanliga fall kör Vipers vid Nürburgrings 24-timmarslopp.
Genom att klicka på någon av bilderna länkas ni till filmen på Motor Trends hemsida och det står helt klart att ACR är en annan skapelse än ZR1 eller än mer så Nissan GTR.
Sällan har vi sett en växelspak skaka så mycket, särskilt när varvstoppet nås, och vi kan föreställa oss att en nog inte är så enkel att sätta rekordtiden med. Varken antispinn eller antisladd finns och att proffs som på filmen vid något tillfälle missar en växling säger en del om bilens karaktär.
Det förlorade rekordet blir ett hårt slag för Corvette ZR1 som byggt mycket av sin image på att vara snabbast. Särskilt med tanke på att ACR i USA kostar straxt under 100.000 dollar, alltså den siffra som var målsättningen för ZR1 men som den inte kommer att nå.
Efterfrågan på den i jämförelse sofistikerade Corvetten med bland annat magnetiskt justerbara stötdämpare samt en starkare motor på 645 hk kommer dock antagligen klara sig ändå.
För Viper-fansen som i en annan artikel kan läsa om ”märkets” eventuella försäljning kan detta vara ett glädjeämne bland alla orosmoln. Att tiden ännu inte är 100 procent officiell ska dock tilläggas som brasklapp.