
Volkswagen har haft en del problem med dubbelkopplingslådan DSG. 91.000 bilar har redan återkallats i Japan efter problem med DSG-lådan, och ytterligare 400.000 bilägare i Kina har tvingats besöka en verkstad.
Nu kommer nästa kalldusch. Volkswagen ska byta olja i den 7-stegade dubbelkopplingslådan på totalt 1,6 miljoner bilar över hela världen.
Här i Sverige väljer Volkswagen att göra en så kallad ”verkstadsaktion”. Den omfattar alla bilar med den 7-stegade DSG-lådan med torrkoppling som kallas DQ200. Den syntetiska oljan byts ut mot mineralolja.

”Det innebär alltså inte en återkallelse, utan att bilägare i samband med nästkommande service på auktoriserad Volkswagen-verkstad får detta byte utfört utan någon kostnad”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Group Sverige.
Men det är inte bara DSG-lådorna som ställer till med problem för VW-koncernen. Ytterligare 800.000 bilar över hela världen ska tillbaka till verkstaden på grund av problem med en säkring som styr strålkastarna. Det är Volkswagen Tiguan som är byggda mellan 2008 och 2011 som drabbas.
Dessutom måste 240.000 Amarok tillbaka till verkstaden för att lösa ett problem med läckande bränsleledningar.
• Uppdatering 17.15: Enligt Automotive News omfattas 1,6 miljoner Volkswagenbilar av oljebytet i DSG-lådan. Det totala antalet bilar som ska återkallas är nu 2,6 miljoner.
Läs också: Har du haft problem med DSG-lådan?
Volkswagens pressmeddelande om DSG-lådan
Within the framework of the continuous monitoring of vehicles in the field, Quality Assurance at Volkswagen AG has found that, in isolated cases, a fuse may trip in the Tiguan, thus resulting in failure of one of the two vehicle light circuits. This in turn causes individual light functions to fail. However, the vehicle’s electric circuitry ensures that some lights remain on all around the vehicle. The driver is immediately informed of this on the instrument cluster. Replacing the fuse with one with a tougher surface coating only takes a few minutes. Approximately 800,000 vehicles, which includes 147.000 vehicles in the German market, built between the beginning of 2008 and the middle of 2011, are affected by this global campaign. The relevant vehicle owners will be informed by Volkswagen accordingly.
Within the framework of further quality monitoring in China and Southeast Asia, it has been discovered that, with vehicles with a 7-speed dual-clutch gearbox (DQ200), electric malfunctions could occur in the gearbox power supply if synthetic gearbox oil is used. This applies in particular if the vehicle is subject to a hot and humid climate, coupled with a high proportion of stop & go driving.
Studies have established that using of mineral oil will rectify this problem. To continue to ensure customer satisfaction amongst DSG, Volkswagen has decided to launch global voluntary campaign and to request all customers with a 7-speed dual-clutch gearbox (DQ200) filled with synthetic oil to visit a workshop for an oil exchange. The vehicle owners will be informed by Volkswagen accordingly.