Hoppa till innehåll
Recharge

Volkswagen annonsbojkottar Elon Musks Twitter

Sedan Teslachefens köp av Twitter gick igenom har flera företag valt att pausa sin annonsering på plattformen. Nu rekommenderar även Volkswagengruppen sina bilmärken att göra det.

Wiggo Björck

Volkswagen har rekommenderat sina bilmärken Porsche, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Cupra, Lamborghini, Porsche samt motorcykeltillverkaren Ducati att pausa sin annonsering på Twitter tills vidare, rapporterar Reuters.

– Vi övervakar situationen noga och kommer att besluta om nästa steg beroende på dess utveckling, säger Volkswagen i ett uttalande till nyhetsbyrån.

Anledningen är Teslachefen Elon Musks dramatiska övertagande av den sociala medieplattformen i slutet av oktober. Sedan Musk skojsamt vandrade in i Twitters San Francisco-högkvarter med ett handfat i famnen har han låtit sparka hela ledningen och styrelsen samt hälften av de anställda – varav en del av misstag, enligt Bloomberg.

Volkswagengruppen är det senaste storföretaget i raden att pausa sin annonsering på Twitter. Inte minst den amerikanska biljätten General Motors var mycket snabb att lägga sin annonsaffär med Twitter på is efter övertagandet.

– Vi samarbetar med Twitter för att förstå riktningen för plattformen under deras nya ägande. I enlighet med normal företagsverksamhet vid en betydande förändring av en medieplattform har vi tillfälligt pausat vår betalda reklam. Våra kundvårdsinteraktioner på Twitter kommer att fortsätta, uppgav GM i ett mejlsvar till CNBC bara två dagar efter Musks övertagande.

Ansvarig utgivare och digital förlagsredaktör på Story House Egmont som ger ut auto motor & sport. Utbildad journalist som innan dess arbetade som digital redaktör på ams. Skriver om bilar, bransch och industri.

Email: wiggo.bjorck@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.