Hoppa till innehåll

VW Passat Alltrack – ny skogsmulle

Nu är det slut på ryktena och här är den – nya VW Passat Alltrack. Modellen är höjd 30 mm och VW hävdar att Passat Alltrack har riktiga terrängegenskaper. Leveranserna startar nästa sommar.

VW Passat Alltrack – ny skogsmulle
Vi har väntat på den länge och nu är den här, Volkswagens nya ”skogsmulle” Passat Alltrack. Snart är det dags för motsvarande modell hos Skoda, Suberb Scout.

Vi har hört
ryktena om en ”skogsmulle”
rätt länge och ni läsare har även skickat uppgifter
till oss på redaktionen. Men nu är det slut på gissandet och här har ni nya VW
Passat Alltrack.

Nya Passat
Alltrack kommer bara som kombikaross, precis som sina koncernkollegor Audi A4 och
A6 Allroad quattro. Däremot blir VW Passat Alltrack både fyrhjulsdriven och
framhjulsdriven, beroende på vilka behov bilägaren har.

Markfrigången är
höjd 30 millimeter
jämfört med vanliga Passat och Alltrack har 165 millimeter
frigång mot elaka stenar och annat som kan dyka upp på skogsvägarna. Både front
och akter har anpassats för att inte överhängen ska ta i (bättre
angreppsvinklar) när det lutar uppåt och nedåt, likaså har trösklarna fått
skyddande plastlister som fortsätter ut på hjulhusens kanter. Den främre angreppsvinkeln
har utökats från 13,5° till 16° och den bakre från 11,9° till 13,6°.
Rampvinkeln, som avgör hur bilen klarar att köra över toppen på ett krön, har
höjts från 9,5 till 12,8 grader.

VW Passat Alltrack – ny skogsmulle
Volkswagen säger själva att Passat Alltrack är avsedd för de som behöver en dragbil med egenskaper som räcker för lättare terrängkörning. Hästsporten har kanske fått en ny favorit?

Två
direktinsprutade bensinturbomotorer erbjuds
med antingen 160 (118 kW) eller 210
(155 kW) hk. De flesta lär nog välja mellan de två turbodieslarna på antingen
140 (103 kW) eller 170 (125 kW) hk där förbrukningen i Passat Alltrack ligger
på 5,7 respektive 5,8 l/100 km (150/152 g/km i CO2-utsläpp).

På den svenska
marknaden kan Passat Alltrack fås med antingen bensinmotor (TSI) på 211 hk, eller
med en turbodiesel (TDI) på 170 hk. Båda alternativen är som standard utrustade
med 4Motion fyrhjulsdrift liksom med DSG-växellåda (dubbelkopplingslåda).

Nya VW Passat
Alltrack premiärvisas
på Tokyo Motor Show i början på december och
försäljningen startar i början på nästa år, leveranserna startar till sommaren.
De svenska priserna är inte klara ännu och mer om Passat Alltrack finns i
faktarutan nedtill.

VW Passat Alltrack – ny skogsmulle
Inredningen är sig lik från vanliga Passat men det finns tröskelskydd och logotyper som berättar att detta är en Alltrack och inget annat.

PRESSRELEASE: VW Passat Alltrack i detalj

Alltrack – standardutrustning
Passat Alltrack: Utöver fyrhjulsdrift, offroad-läge, modifierat chassi och ändringar av karossen, kännetecknas Passat Alltrack även av många andra detaljer. Hit hör t.ex. de nya 17″-lättmetallfälgarna ”Valley” (ett annat alternativ är nya 18″-fälgarna ”Canyon”) och en däcktryckskontroll. Takrelingen, fönsterlisterna runt sidorutorna, backspegelhusen och kylargrillen på Passat Alltrack pryds av matt krom. Till standardutrustningen hör även hasplåtar fram och bak med rostfri look, dimljus, instegslister i rostfritt stål och med ”ALLTRACK”-logo, komfortsäten (tygklädda) och sidostöd i Alcantara (färg: ”Zabriskie black”), invändiga dekordetaljer i ”Titan Silver” (med ALLTRACK-logo på locket till askkoppen), pedaler med aluminiumlook samt en automatisk klimatkontroll. ”ALLTRACK”-emblem pryder bilen fram och bak. Även i färddatorn hälsar nya Passat sin förare välkommen med ett ”ALLTRACK”-emblem. Utvändigt lägger man märke till de kromade ändrören.

Säkerhetsutrustning:
Naturligtvis är Passat Alltrack utrustad med bl.a. sex krockkuddar, varselljus och ett elektroniskt stabiliseringsprogram (ESP). Till övrig standardutrustning hör trötthetsvarnare och släpvagnsstabilisering med motstyrningsstöd, integrerat i ESP-systemet. Om föraren parkerar sin Passat och lossar säkerhetsbältet innan motorn stängs av, aktiveras den elektroniska parkeringsbromsen automatiskt och förhindrar på så sätt att bilen börjar rulla. Förutom standardmonterade ISOFIX-fästen för passande bilbarnstolar, kan Passat Alltrack även beställas med två integrerade bilbarnstolar (på ytterplatserna i baksätet).
Praktiska finesser: Till den invändiga standardutrustningen hör bl.a. olika förvaringsfack (som t.ex. i mittkonsolen och i takmodulen) och en analog klocka på instrumentpanelen. Bland den övriga standardutrustningen hittar vi tvåzons klimatanläggning, elektromekanisk servostyrning, elektriska fönsterhissar fram och bak, yttertemperaturmätare och elektronisk parkeringsbroms med AutoHold-funktion. Vi hittar också komfortsäten fram med förvaringsfickor på baksidan av ryggstöden, svankstöd och elektrisk inställning av ryggstödet (på förarsidan). Läderklädd multifunktionsratt, läderklädd växelspaksknopp och tygmattor hör också det till standardutrustningen. Radio/CD-systemet ”RCD 310” med dubbla digitalmottagare, mp3-stöd, en förstärkare på 4 x 20 Watt, AUX-IN multimediaingång, automatiskt varselljus, automatiskt avbländande backspegel, säkerhetsoptimerade nackskydd som även kan justeras i längdled, samt en regnsensor kompletterar standardutrustningen.

Viktig teknik i Passat Alltrack
Trötthetsvarnare: Det här systemet känner av om föraren tappar koncentrationen och varnar då med en 5 sekunder lång ljudsignal och ett varningsmeddelande på instrumentinsatsen om att det är dags för föraren att stanna och ta en liten paus. Om föraren inte tar en paus inom de närmaste 15 minuterna, upprepas varningen en gång. Så här fungerar det: I början av varje resa analyserar systemet hur föraren kör bilen. Under färd utvärderar sedan systemet hela tiden olika parametrar som t.ex. rattutslaget, hur pedalerna används och den tvärgående accelerationen. Om de övervakade parametrarna skiljer sig från den körkarakteristik som registrerades i början av resan, slår systemet larm med ljud och ljus. Oberoende av denna övervakning, påminner systemet (när det är aktiverat) också föraren om att det är dags att ta en paus efter 4 timmars konstant körning.
Park Assist, den andra generationen: I motsats till den första generationen av systemet, som endast stödde parallellparkering, kan det nya systemet även assistera föraren vid parkering i parkeringsfickor som är placerade i rät vinkel mot körbanan. Systemet kan aktiveras i hastigheter upp till 40 km/h via en knapp på mittkonsolen. Med hjälp av blinkern indikerar föraren vilken sida av vägen bilen ska parkeras på. Så snart Park Assist med hjälp av sina ultraljudssensorer har hittat en tillräckligt stor parkeringslucka, kan föraren få hjälp med att parkera bilen. Föraren lägger i backen och behöver sedan bara gasa och bromsa – Alltrack sköter styrningen av bilen. Föraren får hjälp av ljud- och ljussignaler (på multifunktionsdisplayen). Under parkeringsmanövern sänker Park Assist hastigheten till 7 km/h. För första gången kan detta system nu även bromsa bilen om en sammanstötning skulle vara på väg att inträffa. Naturligtvis är det fortfarande föraren som bär ansvar för att bilen bromsas eftersom den nya bromsfunktionen i Park Assist inte kan garantera att skador förhindras i alla situationer.
Däcktrycksövervakning med varningslampa: Däcktrycksövervakningen använder sig av ABS-systemets hjulrotationssensorer. Så här fungerar det: När lufttrycket avtar i ett däck minskas däcksradien på hjulet varför detta roterar snabbare vid en given hastighet. Det är denna rotationsskillnad som systemet känner av. Alltrack uppmärksammar sin förare på detta med hjälp av en speciell varningslampa.
Infällbar dragkrok: Ett viktigt tillval till Alltrack är den infällbara dragkroken. Med hjälp av en knapp som sitter placerad på sidan i lastutrymmet kan dragkroken lossas från sitt låsta läge. Därefter kan den enkelt fästas i rätt läge med ett tryck med foten. Dragkroken är konstruerad för laster på upp till 2,2 ton.

Det flexibla lastutrymmet i Passat Alltrack

Med last upp till sidorutornas nederkant är lastvolymen i Alltrack 603 liter. När detta utrymmet utnyttjas till fullo, inkl. det 90 liter stora utrymmet i reservhjulsbaljan, lastad upp till taket och fram till framsätenas ryggstöd, uppgår lastutrymmet i Alltrack till hela 1 731 liter. Ett lastnät kan fästas bakom framsätet och/eller bakom baksätet för att förhindra att last förirrar sig in i passagerarutrymmet vid inbromsning.
Dessutom har Passat Alltrack hög nyttolastkapacitet: upp till 656 kg. Fler data om lastutrymmet i Alltrack: 72 cm hög lastöppning, 83 cm till tak invändigt, 100 cm mellan hjulhusen. Max. bredd i lastutrymmet: 130 cm. Med nedfällda ryggstöd bak är lastgolvet i Passat Alltrack minst 194 cm långt.
Variabelt lastgolv: Det urtagbara lastgolvet (tillval) kan steglöst skjutas framåt/bakåt i lastutrymmet. Det här gör det enklare att lasta tunga saker omedelbart bakom baksätet. Lastgolvet kan belastas med upp till 100 kg och är lätt att ta ur med ett enkelt handgrepp. Volkswagen kommer också att erbjuda ett paket för att dela upp lastutrymmet i Passat Alltrack. Denna avdelare består av ett lastgolv som även kan ställas upprätt för att dela upp lastutrymmet så att mindre last inte kan glida runt.
Fjärrutlösning av ryggstödet bak: Lika praktisk är fjärrutlösningen till ryggstödet bak. Med hjälp av spakar placerade på respektive sida i lastutrymmet är det enkelt att lossa spärren till vänster eller höger sektion av det delade baksätet (1/3 resp. 2/3) så att den/de kan fällas framåt utan några andra handgrepp.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.