
Redan när vi intervjuade motorchefen Derek Crabb på Frankfurtsalongen 2013 berättade han indirekt att Volvo förbereder sig för att även utveckla trecylindriga motorer som en del av den nya VEA-familjen:
”Jag kan säga så mycket som att alla nya fyrcylindriga motorer som utvecklas idag är förberedda för att även kunna tillverkas i ett trecylindrigt utförande,” sa Derek Crabb, vice vd och chef för Powertrain Engineering inom Volvo Car Group.
Och i helgen, som en inledning till Volvos stora event på tisdag då man ska premiärvisa nya XC90 för världspressen, bekräftar Derek Crabb för brittiska Autocar att Volvo även ska erbjuda trecylindriga motorer.
”Vårt CO2-snitt i Europa är 120 g/km just nu,” sa Derek Crabb till Autocar. ”Till 2020 måste vi ner till 95 g/km i snitt men i Australien måste ända ner till 75 g/km vid samma årtal. Om man får till konstruktionerna riktigt går det att nå 95 g/km utan hybriddrift.”
Enligt Derek Crabb är förhoppningen att man kan undvika en fullständig övergång till hybrider och laddhybrider till en bit in på 20-talet. Vid den tiden är hybridkomponenterna massproducerade och billigare samt mera kraftfulla. Men för att lyckas behövs det trecylindriga hybridmotorer och därför gäller det att introducera dessa i slutet på det här decenniet.
De trecylindriga motorerna kan användas för modeller upp till S60-storlek. Större och tyngre modeller behöver mer vridmoment och då är de fyrcylindriga motorerna ett bättre val. Derek Crabb berättade också att man planerar att uppgradera varje motoralternativ vartannat år.
Källa:
Autocar – ”Volvo confirms new three-cylinder engine range”
