Europeiska biltillverkare, däribland svenska Volvo Cars, välkomnar det nya tullavtalet mellan EU och USA, enligt Automotive News.
Den nya tullnivån på 15 procent är en lättnad jämfört med de 27,5 procenten som infördes under Donald Trumps presidentperiod.
Men glädjen är blandad – flera aktörer efterlyser tydlighet i detaljerna och varnar för fortsatt höga kostnader.
Volvo Cars, som i dag tillverkar bland annat XC90 och EX90 i Charleston, South Carolina, bekräftar att man kommer fortsätta satsa på lokal produktion för att minska tullberoendet.
I ett uttalande säger företaget att beskedet skapar välbehövlig förutsägbarhet.

BMW, som har sin största fabrik i Spartanburg, USA, exporterar årligen omkring 185 000 bilar från USA och tillhör därmed också vinnarna.
Enligt Bloomberg Intelligence väntas BMW och Mercedes förbättra sina resultat med motsvarande 51 miljarder kronor tack vare den nya överenskommelsen.
Audi hamnar i kläm
För Audi, som inte har någon tillverkning i USA, innebär avtalet fortsatt huvudvärk. Enligt uppgifter överväger Audi att inleda produktion i USA inom ramen för Volkswagenkoncernens befintliga fabriker.
Besked om detta väntas senare i år.
– Om tullsatsen på 15 procent blir långvarig kommer Audi hamna i ett tydligt konkurrensmässigt underläge, säger analytikern Fabio Hoelscher från Warburg Research.
Volkswagenkoncernen säger sig välkomna avtalet men inväntar detaljer innan man gör en fullständig bedömning.
Höga kostnader kvarstår
Trots att avtalet sänker tullarna jämfört med tidigare nivå, innebär det fortfarande betydande kostnader jämfört med den ursprungliga tullsatsen på 2,5 procent som gällde före 2018.
– Det är positivt att ett fullskaligt handelskrig undviks, men det är också tydligt att 15-procentnivån kommer att kosta tyska tillverkare miljarder årligen, säger Hildegard Müller, ordförande för den tyska branschorganisationen VDA.
Försäljning och produktion påverkas
Det nya tullavtalet kan få konsekvenser även för svenska konsumenter, enligt tyska återförsäljarföreningen ZDK.
– Det som presenteras som ett diplomatiskt genombrott kan i praktiken slå mot kunderna genom högre priser och färre modellalternativ, säger ZDK:s ordförande Thomas Peckruhn.
För Volvo, som redan tvingats bokföra nedskrivningar till följd av tidigare tullpåslag på sina USA-sålda SUV:ar, är beskedet ändå ett steg i rätt riktning.