Hoppa till innehåll

Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller

Nu kommer Volvo med sju modeller i sitt DRIVe-program. Framhjulsdrivna versioner av XC60 och XC70 med ett lågt CO2-utsläpp. Allra snålast är C30 DRIVe som med hjälp av bland annat ny stop-start-teknik inte drar mer än 3,9 l/100 km och har ett utsläpp på endast 104 g/km koldioxid. Volvo ska försöka att tvätta bort sitt […]

Nu kommer Volvo med sju modeller i sitt DRIVe-program. Framhjulsdrivna versioner av XC60 och XC70 med ett lågt CO2-utsläpp. Allra snålast är C30 DRIVe som med hjälp av bland annat ny stop-start-teknik inte drar mer än 3,9 l/100 km och har ett utsläpp på endast 104 g/km koldioxid.

Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller

Volvo ska försöka att tvätta bort sitt rykte som ”törstiga” och breddar nu det bränslesnåla DRIVe-programmet till sju modeller. Även stop-start-teknik ingår numera. KLICKA FÖR STÖRRE

Enligt Volvos system av beteckningar hamnar ”DRIVe-emblem” på de bilar som har bäst miljöprestanda i sin storleksklass samt de bilar som drivs med alternativbränsle. När det gäller DRIVe-modellerna med dieselmotor och manuell växellåda är de optimerade för extra låg bränsleförbrukning. Bilarna är också på anpassade för minskat rull- och luftmotstånd.
”Vår storsatsning på DRIVe-bilar under 2009 visar Volvos förmåga att snabbt svara upp mot kundernas ökande efterfrågan på produkter med både låg bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Vid Parismässan 2008 påbörjade vi vår breda lansering av DRIVe-bilarna genom C30, S40 och V50. Nu är både marknaden och vi själva redo att ta nästa steg,” säger Volvo Personvagnars VD Stephen Odell.
”Genom att komplettera DRIVe-programmet också med de större modellerna V70, S80, XC60 och XC70 får Volvo Personvagnar ett av premiumsegmentets starkaste utbud av attraktiva, bränslesnåla bilar med mycket god miljöprestanda,” fortsätter Stephen Odell.

Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller

Även S80 blir snålmodell och på bilden ser vi för första gången det lilla facelift som modellen får i och med årsmodell 2010. På utsidan märks mest grillen med den runda logotypen. KLICKA FÖR STÖRRE

Volvo Personvagnars DRIVe-program delas in i tre kategorier kopplade till utsläppsnivåerna: 120, 140, och 160 g CO2/km.
Från och med våren 2009 kommer Volvo C30, S40 och V50 1,6D DRIVe att erbjudas med en ny start/stopp-funktion. Detta gör att CO2-utsläppen sjunker till låga 104 g CO2/km för Volvo C30 och 107 g CO2/km för S40 och familjekombin V50. C30 klarar därmed även de lägsta miljöskatteklasserna (105 g) i Europa.
För att lyckas sänka koldioxidutsläppen så pass mycket har de nya DRIVe-versionerna av C30, S40 och V50 utrustats med två nyheter. Det ena är en så kallad start/stopp-funktion som möjliggör att motorn stängs av när bilen står still vid exempelvis ett rödljus eller i en kö. När föraren lägger ur växeln och släpper upp kopplingen vid stillastående, stängs motorn av. Nästa gång föraren trampar ner kopplingen startar motorn igen. Tekniken kan minska bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen med fyra till fem procent vid blandad körning. Start/stopp-tekniken är särskilt effektiv i stadstrafik, där besparingen kan bli upp till hela åtta procent.

Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller

DRIVe-logotypen ska signalera en bränslesnål Volvo-modell. Nu väntar vi bara på första hybridmodellen, ska det dröja något år till?

Medan bilen är stilla och motorn är avstängd går vissa elektroniska system, som exempelvis luftkonditioneringen, ner i viloläge för att spara bränsle. Men start/stopp-systemet övervakar hela tiden komfortnivåerna och aktiverar systemen automatisikt igen om exempelvis temperaturen skulle öka i kupén. Systemet sätter heller inga begränsnningar för vilken nivå av stereo eller annan komfortutrustning som kunden önskar.
Den här Volvounika övervakningen och kapaciteten har gjorts möjlig genom ett extra, mindre batteri som stöttar det större batteriet med kraft. Det extra batteriet gör också så att Volvos DRIVe-bilar har en extra snabb och smidig uppstart där exempelvis stereon förblir opåverkad när startmotorn aktiveras, vilket skiljer Volvo Personvagnars lösning från konkurrenternas. Det ordinarie, större batteriet är dessutom uppgraderat för att klara upp till 175.000 start/stopp sekvenser.
Start/stopp-funktionen kan kopplas i och ur genom en särskild DRIVe-knapp på växelspakspanelen. I grundläget är funktionen aktiverad. Den speciella DRIVe-knappen kommer i framtiden också att styra fler system, till exempel det DRIVe-mode, ”ekonomiläge”, för särskilt bränsleeffektiv körning som planeras för kommande modeller.

Den andra nyheten i C30, S40, V50 DRIVe 1,6D med start/stopp, är en energiåtervinningsfunktion som laddar batteriet så fort föraren släpper upp gaspedalen eller bromsar med växeln ilagd. Genom att använda bilens upparbetade rörelseenergi, slipper generatorn använda bränsle som energikälla när batteriet dalar i laddningsnivå. Mellan två-tre procent bränsle kan sparas med hjälp av denna funktion.
För första gången erbjuds nu också Volvo V70 och S80 i DRIVe-versioner. Bilarna är utrustade med samma drivlina – 1,6 liters dieselmotor och manuell växellåda – som de mindre modellerna, men med specialanpassad motorprogramvara och justerad utväxling på tredje, fjärde och femte växeln.

* V70 till 4,9 l/100km och 129 g, en förbättring med 18 procent jämfört med dagens tvåliters diesel.
* S80 till 4,9 l/100km och 129 g, en förbättring med 15 procent jämfört med tvålitersdieseln.

”Vi upplever inte att kunden behöver kompromissa med vare sig köregenskaper eller komfort trots den lägre motorkapaciteten. De här bilarna har fullt tillräcklig prestanda och ger dessutom en mycket låg miljöpåverkan, faktiskt på en nivå som ingen av konkurrenterna i den här storleksklassen är i närheten av,” säger Magnus Jonsson, Senior Vice President, Product Development vid Volvo Personvagnar.

Flera andra faktorer bidrar också till att sänka bränsleförbrukningen. Lågfriktionsdäck ger bilarna exempelvis ett minskat rullmotstånd. För första gången är också V70 och S80 i DRIVe-version utrustade med en elektrisk servopump som mer exakt och energieffektivt levererar precis den servoassistans föraren behöver. Alla DRIVe-bilar har denna servo.
Till modellår 2010 utökas drivlineprogrammet för nya crossovern Volvo XC60 och äventyrsbilen XC70 med en framhjulsdriven DRIVe-version av 2,4D. CO2-utsläppet är 159 g/km och bränsleförbrukningen 6,0 l/100 km – bäst i klassen för respektive biltyp.
Utöver framhjulsdriften bidrar en rad mindre förbättringar till de låga förbruknings- och CO2-siffrorna. Volvo Personvagnars motorexperter har även lyckats minska friktionen och pumpförlusterna i dieselmotorn, liksom reducera tryckfallet i insugnings- och avgassystemet.
Insprutningstrycket har ökat med den senaste generationen högtryckspumpar och insprutningsstrategin har förädlats med hjälp av ett Piezo-system. Motorn också fått lägre kompression, en effektivare förbränning och den senaste generationen motorstyrning. Turboaggregatet har dessutom optimerats för att ge högt vridmoment redan på låga varv.
Utväxlingen är också optimerad för att bilarna skall kunna köras snålt. Om föraren exempelvis kör i 100 km/h på högsta växeln blir varvtalet, och därmed också förbrukningen, lägre med den nya drivlinan.
Volvos Personvagnars miljöeffektivisering av produktprogrammet stannar inte vid DRIVe-versionerna. De bränslereducerande åtgärderna hos dessa bilar kommer även övriga produkter tillgodo. Dessutom blir till exempel samtliga automatiska växellådor fem till sju procent bränsleeffektivare i kommande versioner inom den närmaste två åren.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.