
Volvo presenterade en ny plan under måndagen som bland annat innebär att märket ska dra sig ur alla bilsalonger utom Genève, Detroit och Kina. Dessutom ska Volvo sälja fler bilar på nätet framöver.
Men det är en annan punkt som rört upp känslorna hos många: Volvo ska inte fokusera på motorsport, trots att märket har en intressant motorsporthistoria, bland mycket annat med en 850-kombi i BTCC.
Polestar kommer även fortsättningsvis vara Volvos officiella partner inom motorsport, skriver Volvo på Twitter.
”Volvos kärnvärden är snåla motorer, säkerhet och komfort vilket inte har med motorsport att göra”, säger Alain Visser, chef för försäljning, marknadsföring och service på Volvo Cars.
Läs också: Volvo drar ned antalet bilsalonger dramatiskt – ska sälja bilar på nätet
Läs också: Försäljningschefen: ”Så här ska vi sälja Volvo XC90 i USA”
#Volvo, how do you dare to say #motorsport isn't in the brand's essence?
@volvocarsglobal @FIAWorldRX @Jalopnik pic.twitter.com/9e7ijfULjE
— Boris Poullain (@BPoullain) 16 december 2014
Volvo was doing everything right, until they decided to say "Motorsports doesn't confirm with our brand": http://t.co/cmdxiYW9u5 #WTF
— Paranjay Dutt (@Herr_Joy) 16 december 2014
Att en hög Volvo-chef säger motorsport inte passar dem eftersom de står för "mindre motorer och säkerhet" är det näst dummaste jag hört idag
— Jacob Fredriksson (@JacobFredriks) 15 december 2014
@VolvoSverige Vad är meningen med er, och @PolestarRace när ni slutar satsa på motorsport. Funderade på en volvo, men blir tyskt igen.
— Anders M (@AndersM11) 15 december 2014
Volvo: "Motorsport does not conform with our brand"
I guess #Volvo does not conform with me then.
#Motorsport
— John Sjöstrand (@F1John) 16 december 2014