Hoppa till innehåll

Därför drar Volvo ner på motorsport

Volvo har tagit fram en ny strategi och där har inte motorsport någon framträdande position. Polestar ska dock vara Volvos prestandapartner även i fortsättningen.

Därför drar Volvo ner på motorsport
Den här varan blir det mindre av i fortsättningen, och det rör upp känslorna hos många Volvoentusiaster.

Volvo presenterade en ny plan under måndagen som bland annat innebär att märket ska dra sig ur alla bilsalonger utom Genève, Detroit och Kina. Dessutom ska Volvo sälja fler bilar på nätet framöver.

Men det är en annan punkt som rört upp känslorna hos många: Volvo ska inte fokusera på motorsport, trots att märket har en intressant motorsporthistoria, bland mycket annat med en 850-kombi i BTCC.

Polestar kommer även fortsättningsvis vara Volvos officiella partner inom motorsport, skriver Volvo på Twitter.

Volvos kärnvärden är snåla motorer, säkerhet och komfort vilket inte har med motorsport att göra”, säger Alain Visser, chef för försäljning, marknadsföring och service på Volvo Cars.

Läs också: Volvo drar ned antalet bilsalonger dramatiskt – ska sälja bilar på nätet
Läs också: Försäljningschefen: ”Så här ska vi sälja Volvo XC90 i USA”

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.