Hoppa till innehåll
Recharge

Volvo EX90-ägare missnöjd – skapade sajt om alla problem

Trots flera års försening är Volvo EX90 tungt drabbad av problem. En köpare är så missnöjd att han driver en sajt där han beskriver alla problem.

Trots att det gick att beställa en Volvo EX90 redan 2022 har leveranserna dröjt till i år. Förseningen beror främst på det tagit längre tid än beräknat att göra klart mjukvaran som styr det mesta i bilen via en kraftfull centraldator.

”Oacceptabelt många fel” på Volvo EX90

Under året har flaggskeppet visat sig ha fler barnsjukdomar trots förseningen. Amerikanska Consumer Reports som långtidstestar Volvo EX90 skriver att deras exemplar har haft ”ett extraordinärt antal problem för att vara en produktionsklar bil”. De listar en lång rad problem och menar att det är oacceptabelt många.

Även den kanadensiska Volvo EX90-ägaren Vicken Kanadjian har upplevt sin beskärda del av problem. Allt krångel har gjort att han startat sajten My EX90 Experience som listar alla problem.

Han har bland annat drabbats av att kritiskt kommunikationsfel som ledde till bärgning, att antisladdsystemet slutat fungera och att skärmen som sköter bilens flesta funktioner slutat fungera.

Trasig infotainmentskärm.
Nästan alla funktioner styrs av infotainment-skärmen. Det får stora konsekvenser om den slutar fungera. Foto: Vicken Kanadjian

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Vicken Kanadjian / Volvo Cars

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.