Volvo har meddelat kunder globalt att deras nya el-SUV, EX90, kan levereras utan vissa viktiga funktioner, enligt Automotive News Europe. Dessa funktioner kommer att aktiveras senare via over-the-air-uppdateringar.
Det är ytterligare ett bakslag för denna viktiga modell som byggs i Volvos fabrik i Charleston, South Carolina.
Bland de funktioner som kan saknas vid leverans finns EX90’s lidarsystem, två avancerade förarassistanssystem (ADAS) som ökar säkerheten vid korsningar, möjligheten att använda Siri-röstkommandon via iPhone, funktionen att överföra överskottsenergi från bilen till hemmet samt att undvika batteridränering när bilen är parkerad.

Volvos VD Jim Rowan tonade ned fördröjningarna under en frågestund den 18 juli, i samband med företagets rapport för andra kvartalet. Han betonade att en bil som definieras av sin programvara och kan uppdateras över nätet ständigt kan förbättras.
– Poängen med en mjukvarudefinierad bil som har over-the-air-uppdateringar är att kontinuerligt uppgradera programvaran. Vi kan göra det, sade han.
– Jag tror att kunder som investerar i avancerade teknikprodukter som EX90 förstår detta fullt ut och kommer att dra nytta av det över tid.
Rowan tillade att Volvo inte förväntar sig att fördröjningen av funktionerna kommer att påverka försäljningen av EX90 negativt.
– Vi ser ingen större förlust av förbokningar eller förbeställningar som ett resultat av att uppdatera bilens programvara, sade han.
Volvo har tidigare haft problem med mjukvara, vilket ledde till en återkallelse av den mindre el-SUV EX30 i juni. Andra tillverkare har också stött på liknande problem. Volkswagen fick fördröja lanseringen av ID3 på grund av mjukvarufel och Porsche Macans elversion försenades med över två år.
Läs också: