Hoppa till innehåll

Håkan Samuelsson bekräftar stor förändring för Volvo i USA

Volvo Cars planerar att väcka liv i sin underutnyttjade fabrik i South Carolina.

Volvo Cars planerar att öka produktionen i sin fabrik i Ridgeville, South Carolina, efter flera år av förseningar och lågt kapacitetsutnyttjande.

Det bekräftar vd Håkan Samuelsson i en intervju med Dagens industri, där han också avslöjar en ny inriktning för den amerikanska verksamheten.

Fabriken, som invigdes 2018, byggdes för att producera upp till 150 000 bilar per år. I dag rullar endast omkring 30 bilar ut per dag – motsvarande drygt 11 000 på årsbasis.

På plats arbetar cirka 2 000 personer, men Volvo planerar att fördubbla personalstyrkan till 4 000 inom fem år.

– Det här är en fabrik som måste användas, säger Håkan Samuelsson i intervjun.

I dag tillverkas el-SUV:arna Volvo EX90 och Polestar 3, men försäljningen av elbilar i USA går trögare än väntat.

Därför ska fabriken snart även börja bygga Volvos storsäljare XC60 – både som laddhybrid och bensinversion.

Volvo EX90 på produktionslinan i Ridgeville-fabriken i South Carolina
I juni 2024 rullade den första USA-tillverkade Volvo EX90 av bandet i Ridgeville. Foto: Volvo Cars

Från elbilsfokus till balans

Det nya produktionsupplägget innebär att Volvo överger sin tidigare strategi att endast tillverka elbilar i USA. Enligt Samuelsson var beslutet ”prematurt”.

– När vi tog beslutet var det rätt i tiden. Men det har gått långsamt att fylla fabriken, säger han.

Från slutet av nästa år ska Ridgeville-fabriken därför tillverka både el- och hybridmodeller, vilket väntas öka kapacitetsutnyttjandet kraftigt.

Satsningen sker samtidigt som förutsättningarna i USA förändrats. Den nya administrationen i Vita huset har stoppat elbilssubventioner och infört 15 procents importtullar på europeiska bilar.

– Globalisering känns mer och mer omodernt. Vi måste bygga där vi säljer, säger Samuelsson.

Volvo pekar på flera fördelar med lokal produktion: kortare leveranstider, mindre kapitalbindning och minskad tullpåverkan.

Samtidigt har frakt till Europa blivit tio procent billigare, eftersom tullen åt det hållet har tagits bort.

Siktar på ny tillväxt i USA

Volvo Cars kommersiella chef Erik Severinson ser stor tillväxtpotential.

– Vi har 2,8 procents marknadsandel i Europa och ungefär hälften i USA. Det finns ingen anledning att inte kunna växa till samma nivå, säger han.

Erik Severinson, kommersiell chef på Volvo Cars, ser stor potential på USA-marknaden.
Volvo Cars kommersiella chef Erik Severinson menar att den amerikanska marknaden har stor tillväxtpotential. Foto: Volvo Cars

Förra året sålde Volvo 125 200 bilar i USA, motsvarande 16 procent av den globala försäljningen – en minskning med tre procent jämfört med året innan.

Samuelsson konstaterar att expansionen av Ridgeville-fabriken tar tid. Hans kontrakt som vd löper ut 2027, men han hoppas att hans efterträdare fortsätter i samma riktning.

– Nu handlar det om att säkra kursen och föreslå en efterträdare. Någon som kan bilar och kan Volvo, säger han.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo Cars

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.