Volvo Cars planerar att öka produktionen i sin fabrik i Ridgeville, South Carolina, efter flera år av förseningar och lågt kapacitetsutnyttjande.
Det bekräftar vd Håkan Samuelsson i en intervju med Dagens industri, där han också avslöjar en ny inriktning för den amerikanska verksamheten.
Fabriken, som invigdes 2018, byggdes för att producera upp till 150 000 bilar per år. I dag rullar endast omkring 30 bilar ut per dag – motsvarande drygt 11 000 på årsbasis.
På plats arbetar cirka 2 000 personer, men Volvo planerar att fördubbla personalstyrkan till 4 000 inom fem år.
– Det här är en fabrik som måste användas, säger Håkan Samuelsson i intervjun.
I dag tillverkas el-SUV:arna Volvo EX90 och Polestar 3, men försäljningen av elbilar i USA går trögare än väntat.
Därför ska fabriken snart även börja bygga Volvos storsäljare XC60 – både som laddhybrid och bensinversion.
Läs också: Fabriksbesök: Volvo EX90 – under palmerna

Från elbilsfokus till balans
Det nya produktionsupplägget innebär att Volvo överger sin tidigare strategi att endast tillverka elbilar i USA. Enligt Samuelsson var beslutet ”prematurt”.
– När vi tog beslutet var det rätt i tiden. Men det har gått långsamt att fylla fabriken, säger han.
Från slutet av nästa år ska Ridgeville-fabriken därför tillverka både el- och hybridmodeller, vilket väntas öka kapacitetsutnyttjandet kraftigt.
Satsningen sker samtidigt som förutsättningarna i USA förändrats. Den nya administrationen i Vita huset har stoppat elbilssubventioner och infört 15 procents importtullar på europeiska bilar.
– Globalisering känns mer och mer omodernt. Vi måste bygga där vi säljer, säger Samuelsson.
Volvo pekar på flera fördelar med lokal produktion: kortare leveranstider, mindre kapitalbindning och minskad tullpåverkan.
Samtidigt har frakt till Europa blivit tio procent billigare, eftersom tullen åt det hållet har tagits bort.
Läs också: Volvo Cars vd: ”Om 10 år kommer alla bilar vara elektriska”
Siktar på ny tillväxt i USA
Volvo Cars kommersiella chef Erik Severinson ser stor tillväxtpotential.
– Vi har 2,8 procents marknadsandel i Europa och ungefär hälften i USA. Det finns ingen anledning att inte kunna växa till samma nivå, säger han.

Förra året sålde Volvo 125 200 bilar i USA, motsvarande 16 procent av den globala försäljningen – en minskning med tre procent jämfört med året innan.
Samuelsson konstaterar att expansionen av Ridgeville-fabriken tar tid. Hans kontrakt som vd löper ut 2027, men han hoppas att hans efterträdare fortsätter i samma riktning.
– Nu handlar det om att säkra kursen och föreslå en efterträdare. Någon som kan bilar och kan Volvo, säger han.