
Volvo har gjort ett tekniskt genombrott när det gäller att lagra energi, något som hittills gjorts i relativt klumpiga och tunga batterier. Volvo har skapat ett nytt karossmaterial som består av kolfiber, nanobatterier och superkondensatorer. Det ger en lättare energilagring som sparar utrymme och vikt, något som är positivt för både kostnader och miljö.
Forskningsprojektet pågick under 3,5 år och Volvo Car Group ingick som enda biltillverkare i det EU-finansierade projektet. Det nya batteriet omges av kolfiber i en sandwichkonstruktion som formas runt karosstrukturen, exempelvis dörrpaneler, bagagelucka och hjulhus, vilket sparar mycket plats.
Kolfiberlaminatet läggs först i skikt, formas och härdas sedan i ugn så att det hårdnar. Superkondensatorerna är integrerade i komponentskalet. Materialet kan sedan ersätta befintliga komponenter på olika ställen i fordonet och användas för att lagra energi.

Det nya karossmaterialet kan lagra energi som ett vanligt batteri och till exempel laddas med hjälp av återvunnen bromsenergi. Volvo har testat det nya materialet och gjort två exempel på hur framtidens batterier kan se ut: en motorkåpa och en bagagelucka som testats i en Volvo S80. Bagageluckan är lättare än en vanlig bagagelucka i plåt, ändå kan den lagra så mycket energi att den skulle kunna ersätta ett konventionellt bilbatteri.
Motorkåpan är utformad som ett fjäderbensstag, en balk som går på tvären över motorrummet, och ersätter då en komponent samtidigt som kåpan ersätter ett konventionellt batteri.
Enligt Volvo skulle det nya karossmaterialet kunna minska vikten på en elbil med 15 procent, dessutom göra elbilen billigare. Hur länge vi behöver vänta på att se det nya ”supermaterialet” i produktion nämns inte.
