Hoppa till innehåll
Recharge

Volvo gör eldriven uppföljare till Volvo 345 Van

Volvos nya specialmodell Cargo är en direkt efterföljare till Volvo 345 Van. Vad tycker du, är det här något för dig?

1982 köpte det nederländska postverket in nya bilar. De beställde en specialversion av den lokalt tillverkade Volvo 345 som var anpassad för maximal last. Bilen saknade baksäte och bakre sidorutor.

Svart Volvo EX30 Cargo
Volvo EX30 Cargo kan fås med en rejäl lastkorg på taket. Foto: Volvo Cars Netherlands

Samma koncept gäller för nya Volvo EX30 Cargo som utvecklats av Volvo Cars i Nederländerna. EX30 Cargo har försetts med ett kraftigt lastgolv med förskjutningsskydd och ett skyddsnät bakom framsätet. De bakre sidorutorna har tonats mörka. På taket finns en rejäl lastkorg monterad.

Volvo EX30 Cargo floor
Det kraftiga lastgolvet kan monteras bort när bilen ska säljas. Foto: Volvo Cars Netherlands

Bilen har utvecklats på grund av de höga nederländska skatterna för dieselbilar.

– Volvo EX30 Cargo ger företag låg TCO (totalkostnad) samtidigt som bilen lätt kan återställas vid försäljning. Det ger ett bra restsvärde, säger Frits Giesbers på Volvo Cars i Nederländerna.

Svart Volvo EX30 Cargo snett bakifrån
De bakre sidorutorna är kraftigt tonade för att förhindra insyn. Foto: Volvo Cars Netherlands

Även om Sverige också har hög skatt för avgasbilar finns det ännu inga konkreta planer på att sälja EX30 Cargo i Sverige.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo Cars Netherlands

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.