1982 köpte det nederländska postverket in nya bilar. De beställde en specialversion av den lokalt tillverkade Volvo 345 som var anpassad för maximal last. Bilen saknade baksäte och bakre sidorutor.

Samma koncept gäller för nya Volvo EX30 Cargo som utvecklats av Volvo Cars i Nederländerna. EX30 Cargo har försetts med ett kraftigt lastgolv med förskjutningsskydd och ett skyddsnät bakom framsätet. De bakre sidorutorna har tonats mörka. På taket finns en rejäl lastkorg monterad.

Bilen har utvecklats på grund av de höga nederländska skatterna för dieselbilar.
– Volvo EX30 Cargo ger företag låg TCO (totalkostnad) samtidigt som bilen lätt kan återställas vid försäljning. Det ger ett bra restsvärde, säger Frits Giesbers på Volvo Cars i Nederländerna.
Läs även: PROV: Volvo EX30 Cross Country – sov på saken

Även om Sverige också har hög skatt för avgasbilar finns det ännu inga konkreta planer på att sälja EX30 Cargo i Sverige.
Se även: Quiz: Hur mycket kan du om Volvo 700 och 900?