
Sverige har aldrig varit direkt
nedlusat med personbilsfabriker, men nu blir vi snart av med ännu en. Och då
pratar vi inte om Trollhättan (för en gång skull) utan om Volvos fabrik i
Uddevalla.
Från och med 2013 övertar Volvo
Personvagnar den del som ägs Pininfarina Sverige AB. Parallellt med detta
inleds också nedläggningen av anläggningen som under 2010 byggde 9.500 Volvo
C70. Totalt berörs 600 anställda i Uddevalla.
”De låga
volymer vi har i Uddevalla motiverar inte en fortsatt produktion,” säger Stefan
Jacoby, vd för Volvo Personvagnar.
”Samtliga anställda vid fabriken i Uddevalla
kommer att erbjudas anställning på Volvo Personvagnar.”
”Vi kommer nu att undersöka när och var vi kan fortsätta
med en ny cabriolet när dagens modell går ur produktion,” säger Stefan Jacoby
och fortsätter:
”Fabriken i
Uddevalla levererar bilar av mycket hög kvalitet. Men en liten biltillverkare
som Volvo Personvagnar kan, ur ekonomisk synpunkt, inte rättfärdiga en fabrik
som tillverkar en enda modell i så låga volymer som vi har idag.
Kapacitetsutnyttjandet i fabriken i Uddevalla är idag endast cirka 65 procent.”

Bilfabriken i Uddevalla startade egentligen redan
1986 i varvskrisens efterdyningar. Men de storstilade planerna på en ny typ av bilproduktion mötte en sviktande försäljning och produktionen flyttade tillbaka till Torslanda. På initiativ av Tom Walkinshaw återstartades fabriken 1995, då under namnet Autonova. TWR
Manufacturing ägde Autonova till 51 procent – resten ägde Volvo Personvagnar.
Samarbetet resulterade i Volvo C70 men envisa barnsjukdomar och oenighet om
Uddevallafabrikens inriktning ledde snart till en öppen konflikt mellan Volvo
och TWR.
Efter att ha stängt fabriken under flera månader gick Tom Walkinshaw
motvilligt med på att 1999 lämna över aktiemajoriteten i Autonova till Volvo
Personvagnar. Fortsatta ekonomiska problem ledde att till att TWR sålde ut stora delar av sin verksamhet och bantades kraftigt för att slutgiltigt gå i konkurs 2002. Tom Walkinshaw gick bort i lungcancer i december 2010.
2003 startades
”Pininfarina Sverige AB” som ett samarbete mellan Volvo Personvagnar och
Pininfarina S.p.A. I mars deklarerade Volvo PV att man tar över hela
Pininfarinas del av fabriken och det leder alltså efter dagens beslut till att verksamheten upphör
helt och hållet 2013.

Nedlagda, svenska personbilsfabriker
När Uddevalla-fabriken läggs ner 2013 återstår bara två stora personbilsfabriker i Sverige: Torslanda (Volvo) och Trollhättan (Saab). Som alla vet är framtiden för Saab oviss och vill det sig illa kan Sverige snart bara ha en fabrik kvar – möjligtvis två om vi räknar in Koenigseggs lilla produktion i Ängelholm.
Förra gången Volvo PV lade ner en bilfabrik var Volvoverken i Kalmar. Där tillverkades under perioden 1974-1994 ”lyxmodellerna” 164, 264, 760 och 960 men även 740 samt 940. Nästan en halv miljon bilar hann tillverkas under de 20 åren i Kalmar och fabriken blev känd för sin höga kvalité och annorlunda arbetssätt.
Även Saab hade en extra produktionsenhet i södra Sverige. I ”Svenska Järnvägsverkstäderna” (ASJ) i Arlöv byggdes Sonett, 95, 99 och även 900. Produktionen flyttades hösten 1989 till en av Kockums stora hallar i Västra hamnen, Malmö. Tillverkningen lades dock ner efter bara två år, sommaren 1991.
Precis som Volvos fabrik i Uddevalla var Saabs Malmö-fabrik ett resultat av varvskrisen och de försök som staten gjorde att förhindra massarbetslöshet. Volvo ”fick” en fabrik i Uddevalla och för rättvisans skull ”fick” även Saab en fabrik i Malmö.
Bland er läsare finns det säkert flera som minns – och kanske arbetat – på andra, mer eller mindre kända bilfabriker? Inte minst är det många underleverantörer som haft betydande anläggningar i Sverige. Exempelvis Lear i Bengtsfors, Saabs motorfabrik i Södertälje, Saabs växellådsfabrik i Göteborg, med flera.