I världen för entreprenadmaskiner skiljer man mellan dumprar och dumprar. Det finns stela tipptruckar (RDT – rigid dump trucks) och ramstyrda dumprar (ADT – articulated dump truck) som är ledade (midjestyrda) för att ge bättre manöverförmåga och framkomlighet.
– Vi har tagit en A30 och lyft ut dieselmotorn och ersatt den med två elmotorer, en reduktionsväxel och batterier. I övrigt är det samma maskin som dieselvarianten, säger projektledaren Malin Fröberg om Volvo A30 Electric på branchmässan Bauma.
Lastar 40 ton och kör i 4,5 timme
Volvo A30 lastar 29 ton och är en av de mindre modellerna i Volvos dumperutbud. Syskonmodellen A40 lastar 10 ton mer och får samma drivlina. Leveranserna startar 2026 på några utvalda marknader.
Volvo A30 och A40 Electric kan laddas med upp till 350 kW. Har man en laddare som klarar det tar det knappt en timmes lunchpaus att ladda från 20 till 80 procent. En laddning räcker för 4,5 timmes körning.
Enligt Volvo Construction Equipment ska de två modellerna spara in 84 respektive 90 procent koldioxid under sin livscykel.


Två elmotorer driver Volvo A30 Electric. Foto: Volvo CE