Nätverket Lead the Charge som består av flertalet organisationer som tillsammans jobbar för rättvis, hållbar och fossilfri bilindrustri listar flera av de stora biltillverkarna utifrån deras arbete för bra arbetsförhållanden i deras leverantörskedjor, minimering av miljöskadliga procedurer och utfasning av fossilabränslen.
Det är totalt 18 tillverkare och koncerner som är med på listan.
BYD åker på rejält med stryk och landar på bottenbetyget 0 procent. Detta då den kinesiska tillverkaren misslyckas med att tillhandahålla information kring de undersökta frågorna.
Detsamma gäller den, här i Sverige mindre kända, kinesiska tillverkaren Chery. GAC har likt Chery och BYD tydliga band till kinesiska staten och det finns även här ont om information om arbetet inom de tidigare nämnda områdena. Betyget blir lågt, 1 procent.
Volvo, Ford och Mercedes gick det bättre för. Den sistnämnda tog hem förstaplatsen totalt. Volvo blev trea men är den tillverkare som anses ha bäst satsningar inom miljö- och klimatrelaterade frågor.
När det kommer till männskliga rättigheter anser Lead the Charge att den svenska tillverkaren ligger en bra bit bakom Ford och Mercedes, men är klart bättre än flera andra etablerade tillverkare.

Volvo når inte upp till något av de mål som Lead the Charge satt upp kring rättigheter för ursprungsbefolkningar. Inom den kategorin är det dock många tillvekrare som landar på låga betyg.
Satsningar på utveckling av hållbart stål och aluminium är dock något som Volvo får beröm för.
Intressant är att Volvos ägare, Geely, finns med på listan och lägger sig långt under Volvo. På en trettondeplats, precis framför Kia.
Tesla lägger sig en bit ner på en niondeplats, ungefär i mitten, framför välkända märken så som Hyundai (10:e), Nissan (11:e), Toyota (12:e) och Kia (14:e).
| Placering | Tillverkare | Resultat, % |
| 1 | Mercedes | 37 |
| 2 | Ford | 33 |
| 3 | Volvo | 30 |
| 4 | Volkswagen | 26 |
| 5 | Stellantis | 22 |
| 5 | BMW | 22 |
Hela listan och alla detaljer hittar ni på Lead the Charges webbplats.