Hoppa till innehåll

Volvo: Ny stark, snål turbomotor

Volvo har en helt ny tvåliters bensinturbomotor som med fyra cylindrar är lika stark som en femma, men betydligt snålare och renare. Effekten är 203 hk och maxvrid 300 Nm. Svensk premiär i nya S60. Den nya fyrcylindriga direktinsprutade bensinmotorn är på två liter och ger 203 hästkrafter och 300 Nm redan från 1.750 r/min. […]

Volvo har en helt ny tvåliters bensinturbomotor som med fyra cylindrar är lika stark som en femma, men betydligt snålare och renare. Effekten är 203 hk och maxvrid 300 Nm. Svensk premiär i nya S60.

Volvo: Ny stark, snål turbomotor

Den nya fyrcylindriga direktinsprutade bensinmotorn är på två liter och ger 203 hästkrafter och 300 Nm redan från 1.750 r/min.

Den nya motorn kallas GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) och förutom turbomatning och direkt bensininsprutning har den dubbla VVT (Variable Valve Timing) som betyder att den utnyttjar variabla kamtider för båda kamaxlarna. Det gör förbränningen maximalt effektiv över hela varvtalsregistret och bidrar till snabb acceleration i alla hastigheter.

Cylindervolymen hos den nya fyran är två liter och max effekt är 203 hk (149 kW) vid 6.000 r/min. Maximala vridmomentet uppgår till 300 Nm mellan 1.750 och 4.000 varv. Momentant ("overboost") kan momentet stiga till 320 newtonmeter.

Direktinsprutningen ger en hög fyllnadsgrad i förbränningsrummet, vilket betyder att turbon snurrar igång tidigt och ger en snabb respons redan på låga motorvarv. Turbosystemet har utvecklats i samarbete mellan Volvo Personvagnar, Borg-Warner Turbo System och stålkomponenttillverkaren Benteler Automotive. Turboaggregatet (K03) är marknadens minsta i förhållande till motorns maximala effekt. Det ger förutom bra prestanda en effektivare efterbehandlingen av avgaserna genom snabb uppvärmning av katalysatorn.

Volvo: Ny stark, snål turbomotor

Turboaggregatet är integrerat i grenröret hela enheten är tillverkad i stålplåt i stället för gjutgods, vilket ger en rad fördelar. Lösningen är patenterad av Volvo.

Turbinen är integrerad i grenröret, som är tillverkat av stålplåt istället för gjutgods. Plåten är lättare, smidigare och ger systemet en lägre värmeutstrålning. Detta tillåter en hög temperatur i gasflödet och därmed en mer effektiv förbränning. Den nya helt integrerade turbinlösningen i stålplåt är en världsnyhet och patenterad av Volvo.

"Höga prestanda är viktigt för många. Och det här är en innovativ och högeffektiv drivlina. Men den största vinsten med den här tekniken är ändå att både bränsleförbrukningen och emissionerna minskar", säger Magnus Jonsson, chef för produktutveckling inom Volvo Personvagnar.. "En Volvo S80 med den här motorn och automatlåda drar endast 8,3 liter per 100 kilometer".

Den nya motorn kommer att erbjudas i kombination med Volvos automatiska, sexstegade Powershift-växellåda eller en sexväxlad manuell växellåda.

GTDi-motorn lanseras inledningsvis på marknader som skattetekniskt gynnar motorer med cylindervolym på max två liter. Det är framför allt Sydostasien, Holland, Kina och Japan.

I Sverige kommer introduktionen att ske något senare eftersom intresset för renodlade bensinmotorer är mycket lågt, enligt Volvo Personvagnar. Den blir ett av motoralternativen i nya mellanklassaren S60, som börjar säljas till sommaren.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.