Äntligen kan vi visa de första riktiga bilderna på nya Volvo S60. Premiärvisning blir det först nästa vår och i början av sommaren rullar de första bilarna av bandet i Gent. Torslanda börjar bygga kombin V60 senare på hösten!
Äntligen officiella bilder på nya S60! Teknisk information är obefintlig men enligt ryktena jobbar Volvo med två nya fyrcylindriga ”egna” motorer, en bensin och en diesel. Supersnåla båda två och lite längre fram kommer även hybridmodeller. KLICKA FÖR STÖRRE
Att nya S60 betyder mycket för Volvo är ingen överdrift – snarare tvärtom. S80 och V70/XC70 har haft det trögt och Volvo behöver en ny storsäljare, vilket S60 har alla förutsättningar att bli.
Volvo väljer att släppa två bilder redan nu på nya S60, trots att den inte ska visas för publik förrän på Genève-salongen nästa vår. Vi trodde tidigare att det skulle bli premiär i Detroit i januari men den förestående skilsmässan från nuvarande ägaren Ford Motor Company har tydligen ändrat på de planerna. Volvo har gradvis fått en allt friare roll inom Ford-koncernen och det märks även på S60.
Pressmeddelandet från Volvo är ytterst knapphändigt och innehåller nästan inga fakta. En av de få saker man avslöjar är att S60 kan utrustas med "Pedestrian Detection", det nya säkerhetssystem som kan upptäcka en fotgängare framför bilen och automatiskt bromsa in bilen om föraren inte själv gör det. Ordet "kan" innebär sannolikt att Volvo valt att inte göra säkerhetssystemet som standard, som man gjort med "City Safety" på XC60. Att ha avancerade säkerhetssystem som standard är kostsamt för Volvo men en investering i image som kan betala sig på sikt. Läs mer om provkörningen av Pedestrian Detection på den här länken.
Säkerhetsmässigt lägger sig nya S60 på en mycket hög nivå, precis som XC60. Konceptbilens idéer med aktiv inbromsning och radar som kan upptäcka fotgängare blir blir i serieproduktion det som kallas ”Pedestrian Detection”. XC60 fick bromssystemet City Safety som standard men Pedestrian Detection ser ut att bli ett tillval på nya S60. KLICKA FÖR STÖRRE
I pressmeddelandet berättar Volvos vd Stephen Odell att S60 är en bil att se fram emot nästa sommar:
"Helt nya Volvo S60 lämnar ingen oberörd. Den ser ut och har köregenskaper som ingen Volvo tidigare. Tack vare den nya tekniken i S60 blir du säkrare och tryggare bakom ratten", säger Stephen Odell.
"Kunderna i det här segmentet vill ha en bil som är attraktiv, med sportig design och dynamiska köregenskaper. S60 har allt detta. Vi är övertygade om att detta kommer att bli ett av de starkaste alternativen på marknaden", säger Stephen Odell.
I brist på mer fakta får vi lägga pussel med de uppgifter som läckt ut från Volvo. Vi vet att Fords långvariga finansiella kris har tvingat även Volvo att spara. Nästa generation S60 har varit ett projekt som tidvis "ställts på tomgång" för att sedan sättas igång med full fart igen. Det har gett en onödigt lång utvecklingstid men nu är alltså bilen i stort sett klar och med de här två bilderna kan ingenjörerna jobba lite mer avslappnat under den sista vinterns avslutande tester.
Produktionen av nya S60 förläggs alltså i Belgien, tillsammans med XC60 och "småbilarna" C30/S40/V50. Torslandafabriken har inte haft samma flyt med försäljningen av sina modeller (XC90, V70/XC70) och för att kompensera den inbördes obalansen förläggs därför produktionen av kombimodellen V60 till Sverige. Det kan tyckas underligt att man väljer att dela på produktionen av två syskonmodeller som S60 och V60 men enligt de projektledare hos Volvo som vi intervjuat är det en marginellt dyrare lösning än att båda bilarna byggs i samma fabrik. Kombimodellen V60, som i allt väsentligt blir lik S60, kan komma i produktion vid årsskiftet 2010/2011 och börjar då säljas under första halvan av 2011.
Spionbilderna från USA kom i början på september och som vi ser är det en nästan helt omaskerad S60, förmodligen ertappad vid en reklamfotografering. Möjligtvis kan man tolka emblemet till höger på bakluckan som ”AWD” och fyrhjulsdrift blir ett av alternativen på nya S60. KLICKA FÖR STÖRRE
Med sin unika position "mitt i" modellprogrammet har nya S60/V60 möjlighet att utrustas både med små snålmotorer och större prestandamaskiner, allt efter marknadsbehovet. Konceptbilen från Detroit hade den nya 1,6-liters turbobensinaren med direktinsprutning som hos Ford kallas för "EcoBoost" men som hos Volvo döpts till "GTDi – Gasolin Turbo Direct Injection." Toppeffekten blir kring 180 hästkrafter och i konceptbilen utlovades en förbrukning på 5,0 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 119 g/km.
Räkna med att 1,6 GTDi finns med från början bland motoralternativen hos nya S60. Den följs sannolikt av en storebror som heter 2,0 GTDi och den får vi snart se som nytt alternativ hos XC60. Även här handlar det om relativt hög effekt och bra vridmoment som med turbohjälp sänker förbrukningen med 20-30 procent jämfört med sugmotorer som har motsvarande effekt. Vi gissar på en toppeffekt kring 210 hk och då kan 2,0 GTDi bli en snålare ersättare till Volvos femcylindriga 2,5T.
De mest bränsleeffektiva motorerna blir förstås dieslarna och där vet vi att Volvo utvecklar en egen, helt ny fyrcylindrig sådan på 1,6 liter. Den ska ersätta nuvarande Peugeot-dieseln som används i 1,6D DRIVe-modellerna. Men det är mera osäkert om nya 1,6D är redo att följa med redan från nästa sommar, kanske får nya S60 "nöja sig" med gamla 1,6D – som onekligen redan visat sig bli konkurrensmässigt snål när Volvo trimmat ner förbrukningen.
Drivlinorna blir snålare med hjälp av start/stopp-teknik och Volvos dubbelkopplingslåda Powershift. Hybridmodeller kommer, men inte så tidigt som vid introduktionen. Vi vet till exempel att Haldex jobbar med en "påhängsbakhjulsdrift" som är eldriven och den visades i konceptform i nuvarande V70 – se provkörningsrapporten på den här länken.