Hoppa till innehåll

Volvo siktar mot nollvisionen

Genom utveckling av flera nya säkerhetssystem försöker Volvo nå målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvobil år 2020.

Volvo siktar mot nollvisionen
I framtiden kan du med gott samvete lägga mer tid på mobil kommunikation och mindre tid på kökörning i din Volvo.

Volvos långsiktiga vision är att inga Volvobilar ska krocka alls i framtiden. Ett mål på vägen dit är att ingen som färdas i en ny Volvo år 2020 ska dö eller skadas.

”Vi tar tydliga steg i rätt riktning. Vi driver en mängd nya forskningsprojekt med sikte på att ta fram tekniker för framtidens Volvobilar”, säger Jan Ivarsson, chef för Säkerhetsstrategi och Kravsättning på Volvo Personvagnar.

Många av de nya teknikerna är enligt Volvo anpassade till hur förare agerar i den moderna trafiken. Dagens förare skiljer sig från gårdagens. Förare som ringer, kollar mejl och sms:ar är allt vanligare inslag – och eftersom dessa situationer påverkar förarens uppmärksamhet på körningen måste de vägas in då ny teknik tas fram. Volvo har tagit del av undersökningar från tre separata forskningsinstitut i USA som visar att dagens förare håller på med andra saker, till exempel mobil kommunikation, under 25-30 procent av tiden bakom ratten.

”I det mobila samhället har vi med oss vårt sociala liv överallt. Bilen är inget undantag. För oss handlar det helt enkelt om att ta fram teknik som ger föraren rätt stöd i alla lägen”, säger Jan Ivarsson.

Volvo Personvagnars forskning är koncentrerad till tre områden: säker filkörning, undvikande av korsningsolyckor och undvikande av viltolyckor.


Autonom körning i köer

Volvos tanke är att Autonomous Driving Support ska hjälpa föraren att hålla sig i sin fil och följa trafikrytmen vid köer. Med hjälp av information från kamera och radarsensorer kan bilen följa efter fordonet framför (se videoklippet nedan). Motor, bromsar och styrning regleras automatiskt. Om framförvarande fordon tvingas väja för ett hinder på vägen får föraren hjälp med styrningen så att bilen girar på samma sätt.

”Den här funktionen har stora möjligheter att underlätta för föraren. Vår första teknikgeneration har fokus på kökörning i lägre hastigheter. Bilen följer fordonet framför i den egna filen. Det är dock alltid föraren som bestämmer. Man kan ta över kontrollen när som helst”, säger Fredrik Lundholm, funktionsutvecklare på avdelningen Safety Functions.


Automatisk bromsning i korsningar

Korsningar är en av trafikmiljöns mest komplicerade inslag. När många trafikanter samtidigt korsar varandras körbanor från olika håll räcker det med ett litet misstag för att orsaka en allvarlig olycka, Intersection Support är tänkt att avhjälpa dessa situationer. Systemet varnar och bromsar automatiskt för korsande trafik vid behov (se videoklippet nedan).

”Intersection Support använder sensorer för att bedöma hela trafiksituationen. Om en kritisk situation registreras fattas blixtsnabbt ett beslut om åtgärd”, förklarar Mattias Brännström, som doktorerat i trafiksäkerhet på Signaler & System vid Chalmers Tekniska Högskola, och är ansvarig för projektet.


Animal Detection – skydd mot viltolyckor

I landsbygd och ödemarker inträffar många allvarliga kollisioner med vilda djur. Sverige hade 47 000 viltolyckor 2010. 7 000 av dem var älgolyckor. Förhållandena även i Norge, Finland och Ryssland. I USA omkommer cirka 200 personer per år i viltolyckor – där dominerar olyckor med hjort. Men den officiella olycksstatistiken innehåller mörkertal. Den täcker inte in olyckor där föraren väjt för viltet och i stället kolliderat med annat fordon eller kört av vägen. Enligt en studie av vid Umeå universitet av olyckor mellan 2003 och 2010 var mörkertalet där förare omkommit efter att ha väjt för älg hela 23 procent.

Volvo arbetar nu med Animal Detection, ett system som är tänkt att upptäcka och automatiskt bromsa för djur i såväl dagsljus som mörker (se videoklippet nedan)

”Tekniken är en vidareutveckling av vårt fotgängarskydd. Stort fokus ligger på att utrustningen fungerar i mörker eftersom de flesta viltolyckor inträffar i gryning och skymning”, säger Andreas Eidehall, teknisk expert inom aktiv säkerhet.

 

Grafik över de olika systemen.


”Utvecklingen av de här teknikerna går snabbt. Och med ständigt sjunkande priser på sensorer och annan elektronik siktar vi på att dessa avancerade lösningar i framtiden ska vara standard i alla våra bilar. Men ett nära samarbete med myndigheter, försäkringsbolag och andra biltillverkare är också centralt för att nå visionen om en olycksfri trafikmiljö”, avslutar Jan Ivarsson.

Vad tycker ni läsare, är system som dessa det enda rätta för att nå ”nollvisionen”?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.