I Europa är Volvos marknadsandel för eldrivna lastbilar 47 procent. Motsvarande siffra för Nordamerika är 40 procent. I Sverige är marknadsandelen hela 71 procent trots inhemsk konkurrens från Scania.
De fem största marknaderna för Volvos ellastbilar är Tyskland, Nederländerna, Sverige, Norge och Schweiz.
Det var 2019 som Volvo startade serieproduktion av eldrivna lastbilar. I dag omfattar deras utbud åtta modeller. Snart lanserar de en ellastbil för fjärrtransport.
– Vi har en mycket stark portfölj i dag av batterielektriska lastbilar för regionala, stads- och anläggningstransporter. Vår nästa eldrivna lastbil kommer att köra längre sträckor på upp till 600 kilometer på en enda laddning, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.
Se även: Vad är bäst i lastbilen – V8 eller el?

1,3 procent av nya lastbilar är eldrivna
Volvo har totalt levererat 4 800 eldrivna lastbilar sedan 2019. I Europa står ellastbilarna för 1,3 procent av försäljningen av nya tunga lastbilar.
Ett hinder för omställningen till eldriften är laddinfrastrukturen.
– För att påskynda övergången till utsläppsfria transporter räcker det inte med att vi har ellastbilarna redo. Enligt vår analys kommer vi att behöva 40 000 snabbladdare längs de europeiska vägarna, med prognosen att det kan vara 400 000 ellastbilar år 2030, säger Roger Alm.
Läs även: Upp till 4,5 megawatt med MCS-laddare