Under natten till fredagen läckte de officiella bilderna ut på nya suvmodellen Volvo XC40. Tydligen var det Volvo i Ungern som klantade sig och nu kan vi se alla detaljer tydligt, både interiör och exteriör.
Den officiella premiären blir på torsdag i nästa vecka, 21 september, då Volvo visar nya XC40 under modeveckan i Milano, Italien. Eventet ska streamas på Volvo Car Sveriges Facebook-sida, från 11:15.
Som vi kan se på de här bilderna är den seriemässiga, färdiga versionen av Volvo XC40 mycket lik konceptbilen Volvo 40.1 Concept som visades i maj 2016. Största skillnaden är de utanpåliggande, konventionella dörrhandtagen som sitter på både fram- och bakdörrar.
Fronten är bara obetydligt ändrad, jämfört med Volvo XC40 Crossover Concept. De horisontella dimljusen som ligger ute i hörnen på luftintagen har försvunnit, annars är fronten snarlik. Den lilla luckan för laddsladden på framskärmen syns inte heller till, men lär behövas på laddhybriden XC40 T5. Tolkar vi modellbeteckningen rätt är bilen på bilderna en XC40 T5, men något uttag för laddsladden syns inte till.
Inredningen har den välbekanta pekskärmen i mittkonsolen och nedtill ser vi att växelväljaren får samsas med två mugghållare och knapparna för den elektriska handbromsen. Det finns ett fack framför mugghållarna som ser rätt rymligt ut och där finns även plats för mobiltelefonen, som laddas trådlöst. Mittkonsolen ska även ha en ”papperskorg” för skräp, men var den finns är lite svårare att förstå.
Huvudinstrumentet ser ut att bestå av en bildskärm, alltså inga mekaniska instrumenttavlor.
Några officiella fakta om nya Volvo XC40 har vi inte ännu. Återstår väl att se om Volvo accepterar läget och presenterar alla fakta lite tidigare än man tänkt. Men vi vet redan en hel del om tekniken i CMA-plattformen, ”Compact Modular Architecture”.
Nya Volvo XC40 ska tillverkas i Gent, Belgien. Där fokuserar Volvo sina CMA-resurser efter att gamla XC60 lagts ner och produktionen av SPA-modellerna (90-serien och 60-serien) hamnat i Torslanda.
Volvo XC40 ska erbjudas i tre modellalternativ: Momentum, Inscription och R-Design. Bilen på bilderna i bildalbumet nedan är en XC40 R-Design.
Basmotorn blir den trecylindriga 1,5-liters bensinturbon, som kompletteras med dieselalternativ. Mest intressant blir förstås XC40 T5 Twin Engine, som blir en framhjulsdriven laddhybrid med 177 hk från förbränningsmotorn och 55 kW från elmotorn – sammanlagt 246 hk. Elektriska räckvidden hamnar runt fem mil.
Nya generationerna av Volvo XC60 och XC90 har vuxit en del i storlek (och pris), vilket gör XC40 extra intressant eftersom den rimligen blir billigare än XC60. Säkert är det många med förmånsbil som nu funderar på Volvo XC40 som ny tjänstebil – om priset blir rätt.

Skillnader mellan konceptbil och seriefärdiga Volvo XC40
1) Bakluckan är neddragen i underkant, vilket ger lägre lasthöjd. Skillnaden i utseende är inte så stor, men med den här bakluckan blir XC40 enklare att lasta in i.
2) Tanklocket ser nu mera ”normalt” ut, jämfört med konceptbilen.
3) Varselljuset i luftintaget från konceptbilen är borttaget. Men i övrigt är fronten väldigt snarlik på seriemodellen.
4) De små, infällda dörrhandtagen från konceptbilen är borta. Volvo XC40 får konventionella dörrhandtag. En del kommer säkert att sakna det snygga, dolda handtaget på C-stolpen.
5) Luckan till ladduttaget på konceptbilen är borta. Kan det vara så att Volvo placerat ladduttaget i fronten på XC40 T5?
6) Seriemodellen får kromade slutrör på avgassystemet.
7) De minimala sidobackspeglarna, med kamera, försvann på seriemodellen. Men något annat hade vi inte räknat med. Däremot är det nog inte så många år kvar innan vi får en virtuell backspegel, som visas på skärm, precis som många racebilar redan har.
