Under mars månad 2025 såldes endast 33 exemplar av lyx-MPV:n Volvo EM90. Totalt har 140 exemplar sålts under året. Det är visserligen bättre siffror än förra året, men ändå långt under förväntan.
Volvo EM90 är i princip en Zeekr 009 som gjorts om lite lätt och billigt till en Volvo, så kallad ”badge engineering”. Volvo EM90 säljs bara i Kina och det är tänkt att det västerländska premiummärket Volvo ska locka kunder.
– I Kina har man ett hundratal bilmärken. Varje stad har ett eget som man är stolta över, det är inte lätt för utländska biltillverkare att slå sig in i den konkurrensen, säger ekonomen Claes Hemberg till Carup.
Volvo är inte heller ett lika etablerat varumärke i Kina som i många andra delar av världen. Och auran är lite ”gubbig”.

Läs även: Bildextra: Volvo EM90 officiell
Inte rätt för de kinesiska kunderna?
Volvo är inte ensamma om att tappa sitt grepp om den kinesiska marknaden, det har drabbat många europeiska bilmärken. Utvecklingen går snabbt och de kinesiska bilmärkena ligger inte längre efter i tekniken.
Dessutom skiljer sig smaken och därmed efterfrågan mellan Kina och Europa.
– Det måste vara så att de kinesiska konsumenterna inte förstår produkten. Det är väldigt stor skillnad på konsumenter i Europa och Kina. Här är man kring 55 år, medan där är medelåldern 34 år, säger Claes Hemberg.
Läs även: Ny suv ska rädda Volvo i Kina – ovanlig teknik

Hur ser då framtiden ut för Volvo EM90 ut? Kinesiska medier spekulerar om att Volvo kanske stoppar produktionen efter att de byggt upp ett lagom lager, som de sedan säljer i Kina och utomlands.
Problemet är att det är förknippat med stora kostnader att börja sälja på en ny marknad. Det krävs marknadsföring och kan behövas kostsamma krocktester och certifiering.
Läs även: Volvo ändrar sig – fortsätter med avgasbilar efter 2030