
Volvo har presenterat en helt ny motorfamilj med enbart fyrcylindriga motorer. De fem- och sexcylindriga motorerna är därmed på väg ut.
Men mindre motorer kan också göra bilarna mindre attraktiva bland premiumbilsköpare i både USA och Europa. 60% av alla ni auto motor & sport-läsare som svarat på vår webbfråga anser att Volvo inte kan vara ett premiummärke om man inte också har stora motorer.
”Det är ett modigt steg. Jag tycker det hedrar företaget att man vågar ta ett kliv åt miljöhållet, och faktiskt ge kunderna en möjlighet att köpa högeffektiva motorer med låg förbrukning”, säger Oskar Falk, platschef på Volvo Personvagnar Skövde till SVT:s Rapport.


auto motor & sports chefredaktör är inte lika säker på att mindre motorer är rätt väg att gå för Volvo.
”Jag förstår det med tanke på vilken ekonomi Volvo har, men det är synd om man vill satsa och bli en fullskalig premiumtillverkare. Vill man ha modeller i alla segment måste man ha motorer som är stora också.”
Volvo är dock övertygade om att alla biltillverkare så småningom kommer gå samma väg, och skrota de större motorerna.
”När man utvecklar en ny motorfamilj måste man inte bara ta hänsyn till den nära framtiden, utan också den hårdare lagstiftningen om utsläpp och förbrukning som träder i kraft 2020–2025. Det blir väldigt tufft. Alla teknologier hos alla biltillverkare måste klara målen, och det betyder att alla till slut väljer den här inriktningen”, säger Derek Crabb, vice vd på Volvo Personvagnar till Rapport.
Se inslaget på SVT Play (spola fram till 10:00)
Alrik kommenterar inslaget i sin egen blogg. Läs här!
Webbfråga på automotorsport.se vecka 35
Volvo ska sluta tillverka sex- och femcylindriga motorer. Vad anser du om det?
• Bra, det är slut på törstiga miljösvin: 30.2% (151)
• Bra, de gamla motorerna är bullriga: 7.2% (36)
• Dåligt, Volvo måste även ha stora motorer för att vara premium: 62.6% (313)
500 personer har svarat på den här omröstningen.