Hoppa till innehåll

Volvos testflotta av elbilar – snart i trafik

Nu satsar Volvo PV stort på utvecklingen av eldrivna bilar. Vid Detroit Motor Show i januari ska en batteridriven Volvo C30 med en räckvidd på 150 km visas. Nästa steg är en testflotta med eldrivna C30 som ska provas i verklig trafik 2011. Volvos elbil kan laddas via ett vanligt eluttag eller vid speciella laddstationer, […]

Nu satsar Volvo PV stort på utvecklingen av eldrivna bilar. Vid Detroit Motor Show i januari ska en batteridriven Volvo C30 med en räckvidd på 150 km visas. Nästa steg är en testflotta med eldrivna C30 som ska provas i verklig trafik 2011.

Volvos testflotta av elbilar - snart i trafik

Volvos elbil kan laddas via ett vanligt eluttag eller vid speciella laddstationer, en fulladdning tar cirka åtta timmar.

Volvo presenterade en körbar elbilsprototyp i september 2009 (läs provkörningen här). Den C30 som nu visas i Detroit representerar nästa utvecklingssteg. Den har både en komplett interiör med nya instrument och en vidareutvecklad batteripackning.
– Den första prototypen hjälpte oss att identifiera huvudutmaningarna på tekniksidan, till exempel batteriernas

Volvos testflotta av elbilar - snart i trafik

Elbilens interiör skiljer sig bland annat i att den saknar växelspak.

placering och säkerhetsfrågorna. Den eldrivna C30 vi visar i Detroit är en betydligt mer komplett produkt, säger Lennart Stegland, chef för Volvo Specialvagnar.
Nästa steg är att ta fram en fabrikstillverkad serie på 50 provbilar. Dessa kommer att köras av utvalda användare under en tvåårsperiod.
En batteridriven elbil har andra egenskaper än en bil med förbränningsmotor. Testflottan kommer att ge oss möjligheten att studera hur användarna hanterar dessa skillnader, säger Lennart Stegland.

Den eldrivna Volvo C30 ser ut som en vanlig C30. Den mest uppenbara skillnaden inuti bilen är den nya instrumenteringen. Här är kontroller och instrument något annorlunda än en konventionell Volvo. Det nya kombinationsinstrumentet visar i princip enbart fart och energiförbrukning. Föraren får också information om batteriets laddningsstatus.
Körupplevelsen är också annorlunda. Den eldrivna C30 har inga växlar och kraften levereras utan minsta avbrott, med fullt vridmoment tillgängligt så fort föraren trycker på gaspedalen.
En elmotor kräver bara en fjärdedel så mycket energi för att göra samma jobb som en motor som drivs med ett fossilt bränsle.
Den C30 som presenteras i Detroit har Litium-Ion batterier som kan laddas via ett vanligt eluttag hemma eller vid speciella laddstationer ute i trafikmiljön. En fulladdning tar cirka åtta timmar. Toppfaren är cirka 130 km/h. Accelerationen från 0-100 km/h tar mindre än 11 sekunder. Räckvidden med ett fulladdat batteri är ca 150 km, vilket täcker in det dagliga behovet för mer än 90 procent av Europas bilister.

Elmotorn är placerad under motorhuven, medan batterierna (24kWh) dels är installerade i kardantunneln, dels där bränsletanken sitter i dagens Volvobilar. Batterierna är placerade utanför passagerarutrymmet och på avstånd från bilens deformationszoner.
– De är dessutom väl inkapslade och balkstrukturen runt dem är förstärkt. För oss är elbilen ytterligare en spännande utmaning i vår strävan att bygga världens säkraste bilar. En elbil måste vara lika säker som andra Volvobilar, både när det gäller att äga, köra och vid en eventuell krock, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo Personvagnar.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.