”Vi vill reparera något som gått sönder: Ditt förtroende för oss.” Så skriver svenska Volkswagen i en ny annonskampanj.
Ingen vet ännu hur mycket dieselskandalen kommer att kosta VW-koncernen, det talas om hundratals miljarder kronor. Men kanske är det förlusten av kundernas förtroende som kommer att kosta mest. VW lanserar nu en kampanj för att be kunderna om ursäkt och få en andra chans. ”Vi har gjort ett stort misstag. Under 60 års tid har vi betraktats som pålitliga. När du köpte din bil litade du på oss. Men vi svek det förtroendet”, skriver VW.

I annonsen som publicerades på måndagen i flera svenska tidningar framgår att VW-ägare kommer att få ett brev hem med information om vad som händer framöver. ”Självklart kommer vi att ta han om varje kund och åtgärda varje bil”. I Sverige innebär det att 104.227 Volkswagen-bilar, 57.367 Audi-bilar, 28.430 Skodabilar och 2.162 Seatbilar ska uppgraderas för att uppfylla avgasnormen EU5. Totalt i världen handlar det om elva miljoner fordon.
Annonsen avslutas med: ”Vi ger oss inte förrän vi återfått ditt förtroende.”
Hur ser ditt förtroende för VW ut? Var med i vår stora undersökning – klicka här!
Till höger ser du annonsen i sin helhet.