Volkswagenchefen Martin Winterkorn kom inte till byggstartceremonin för nya fabriken i Tennessee, USA – han var för upptagen med annat. USA-fabriken startar 2011 och kan bygga 150.000 bilar per år.
Fabrikschefen Frank Fischer (t v) och Joachem Heizmann, styrelsemedlem i Volkswagen AG, framför stommen till nya fabriken i Chattanooga, Tennessee.
Det är rörigt på flera håll i bilbranschen just nu. Förutom att GM och tyska staten söker ny ägare till Opel, så har Porsche plötsligt gjort helt om och föreslagit en fusion mellan VW och Porsche.
Det är en mångmiljardfråga med flera komplikationer och anses så viktig att VW-bossen Martin Winterkorn avstod från att delta när den första väggen symboliskt restes i Volkswagens helt nya bilfabrik i Chattannoga, Tennessee, USA, på torsdagen.
VW-bossen Martin Winterkorn har mycket att reda ut i samband med beslutet att fusionera VW och Porsche.
Vid den byggstartceremonin för fabriken deltog bland de inbjudna guvernören för Tennessee, Phil Bredesen, och professor Jochem Heizmann, styrelseledamot i Volkswagen AG. Båda hjälpte fabrikschefen Frank Fischer att dra i den spak som symboliskt startade slutmonteringen av fabriksbyggnaden.
Hela anläggningen har en yta på 6,4 kvadratkilometer och här ska under de kommande månaderna uppföras miljövänliga anläggningar för bygge av råkarosser, för lackering och slutmontering. I anslutning blir det också en administrationsbyggnad. Hela fabriken ska vara klar 2011 och kapaciteten blir 150.000 bilar om året.
Sysselsätter 2.000 personer
Investeringen i anläggningen uppgår till cirka en miljard dollar och den kommer att sysselsätta runt 2.000 personer. Till att börja med ska Chattanooga-fabriken bygga en mellanklass-sedan, som är speciellt framtagen för USA-marknaden. Den blir lite större än dagens Jetta, som är en storsäljare i Nordamerika. VW räknar med att 30 procent av de byggda bilarna förses med dieselmotorer.
”Det är viktigt att vi har en biltillverkning som verkligen är ´made in America´ för att kunna växa på USA-marknaden”, sa Jochem Weizmann vid invigningen. ”Trots problemen i bilindustrin just nu, vet vi att den hämtar sig, och då står Volkswagen väl rustat”, sa han.
Fabrikschefen Frank Fischer spådde att bilmarknaden i USA återhämtar sig under 2010 och ”då är vi i fas med marknaden med den här fabriken”.
Volkswagen Group of America, inklusive Audi, planerar att trefaldiga försäljningen i USA till 2018. Förra året sjönk gruppens försäljning med 4,5 procent till 314.500 bilar.
Koncernchefen Winterkorn stannade alltså i Wolfsburg på torsdagen för att diskutera planerna på att slå ihop Porsche och VW till ett bolag, där Porsche ingår som ett av tio varumärken under ett gemensamt styre.