Hoppa till innehåll

VW och ryska GAZ tecknar nytt kontrakt

Tidigare inköpschefen på GM, Bo Andersson, och nu vd för ryska biltillverkaren GAZ, har nu etablerat ytterligare ett samarbete med en biltillverkare. VW ska tillverka 100.000 bilar årligen i den stora bilfabriken i Nizjnij Novgorod. Fabriksområdet i Nizjnij Novgorod är gigantiskt – golvytan är på över tre miljoner kvadratmeter – och underhållet är eftersatt sen […]

Tidigare inköpschefen på GM, Bo Andersson, och nu vd för ryska biltillverkaren GAZ, har nu etablerat ytterligare ett samarbete med en biltillverkare. VW ska tillverka 100.000 bilar årligen i den stora bilfabriken i Nizjnij Novgorod.

VW och ryska GAZ tecknar nytt kontrakt

Fabriksområdet i Nizjnij Novgorod är gigantiskt – golvytan är på över tre miljoner kvadratmeter – och underhållet är eftersatt sen området byggdes i början på 30-talet. Att reparera blir för dyrt och därför rivs många av byggnaderna. De nya kontrakten med Mercedes, GM och nu VW innebär ökad produktion och tryggade arbetstillfällen.

När svensken Bo Andersson avslutade sin kometkarriär hos General Motors och 2009 tog det helt oväntade jobbet som vd för ryska GAZ var det många som skakade på huvudet. Driften i den gigantiska bilfabriken var eftersatt på många sätt strukturerna från gamla sovjettiden satt i väggarna. Uppgiften sågs som ett "mission impossible".

Men Bo Andersson skickade ut städpatruller, avskedade halva arbetsstyrkan (45.000 personer) och införde bättre villkor för de som var kvar. Produktionen av Gaz Siber, som grundade sig gamla Chrysler Sebring, lades ner och parallellt startades letande efter nya samarbetspartners som behövde produktionskapacitet i Ryssland. Det arbetet blev framgångsrikt med ett produktionsavtal ihop med Mercedes om lätta lastbilar (25.000 Sprinter per år) och ett annat kontrakt med GM om tillverkning av Chevrolet Aveo (30.000 bilar per år).

Nu har Bo Andersson säkrat ännu ett kontrakt, den här gången med VW Group. Cirka 100.000 bilar från VW och Skoda ska tillverkas i Nizjnij Novgorod, vilket innebär att bilarna därmed slipper den ryska importtullen på cirka 30 procent. VW har även tecknat en avsiktsförklaring med ryska regeringen om att få importtullarna på delar sänkta. Bo Andersson har jobbat för att få ryska politiker att sänka importtullarna och kanske kan VW:s överenskommelse vara ett första steg på vägen till att harmonisera de ryska reglerna till en europeisk nivå.

Avtalet med VW Group innebär sysselsättning för cirka 2.500 bilbyggare i Nizjnij Novgorod, Rysslands fjärde största stad. Den ryska bilförsäljningen repar sig stadigt från finanskrisen 2008-2009 och ökade med 30 procent under 2010 till 1,9 miljoner bilar. Om ett par år väntas försäljningen vara tillbaks på den gamla toppnivån kring tre miljoner bilar och i slutet på decenniet väntas Ryssland ha passerat Tyskland som Europas största marknad och placerat sig på sjätte plats i världen.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.