Hoppa till innehåll
Recharge

Volkswagen Passat blir större och bekvämare

Nionde generationen VW Passat blir lyxigare, bekvämare och större än tidigare. Lastutrymmet växer med över 300 liter.

Volkswagen Passat B9, som den nya generationen heter är i huvudsak utvecklad av Skoda tillsammans med nya Superb. Passat B9 är 14,4 centimeter längre än föregångaren B8 och kommer att ersätta Arteon som läggs ner.

Även om Skoda stått för ingenjörskonsterna har Volkswagen varit inblandad i allt man tar på eller som har en sladd – för att kvalitetsupplevelsen ska vara premium. VAG har tänkt att nya Skoda Superb ska bli volymmodellen och Passat B9 bli mer exklusiv. Därför har nya Passat en mer ombonad interiör med material med högre kvalitetskänsla än tidigare.

Körupplevelsen ska också ha förfinats med nya adaptiva stötdämpare som kallas DCC Pro som har två ventiler till skillnad mot enklare DCC Evo som sitter i ID. 7 och bara har en ventil. Dämparrörelserna kan bli snabbare och styrmöjligheterna precisare.

Även styrningen har de tyska diplomingenjörerna pillat på så att det ska gå lätt att göra små ändringar med ratten utan att bilen för den sakens skull blir nervös i styrningen.

Inredningen av en Volkswagen Tiguan (AI text)

Teknik från elbilen ID. 7

Förarmiljön är hämtad från den helelektriska toppmodellen Volkswagen ID. 7. Det innebär bland annat att förarinstrumenteringen består av en stor lcd-skärm med möjlighet till heads up-displayprojicering på vindrutan. Infotainmentskärmen är på 13 eller 15 tum. En välkommen nyhet är att de fysiska knapparna på ratten är tillbaka.

Förarassistanssystemen är också hämtade från ID. 7 och mer omfattande och avancerade än i dagens Passat.

Det nära släktskapet med nya Skoda Superb är en av förklaringarna till att axelavståndet vuxit med 50 mm. Det ger ännu större knäutrymme än tidigare och gör att den maximala lastvolymen växer till 1 920 liter – hela 307 liter mer än tidigare.

Under insynsskyddet ryms 690 liter – 50 mer än tidigare. Någon sedan kommer inte, inte heller en Alltrack-version.

Formen har blivit något mindre kantig och fått en mer sluttande baklucka, vilket sparat 15 procent i luftmotstånd och som i sin tur ger lägre förbrukning. Exakt hur mycket är inte klart i skrivande stund då WLTP-testerna ännu inte är slutförda.

En bil är parkerad i öknen. (AI text)

Stora förändringar i laddhybriden

I likhet med föregångaren går det att välja mellan bensin, diesel och laddhybrid, men med vissa förändringar, exempelvis går det inte att välja manuell växellåda. Bensinversionerna eTSI är mildhybrider, en åtgärd som ska ge lägre förbrukning då bilen kan rulla i gång på el. En annan nyhet som knappt kommer att märkas är att DSG-automatlådan har förbättrats och fått ett nytt versionsnamn.

För bensin och diesel finns 1,5- eller 2,0-litersversioner. Det är oklart om alla kommer att säljas i Sverige.

Laddhybridens drivlina görs om helt. Ut åker den gamla 1,4-liters bensinfyran. Den ersätts med en något modernare 1,5-litersmotor. Även elmotorn byts ut – in kommer två olika som ger 204 respektive 272 hästars systemeffekt. Båda versionerna har ett vridmoment som begränsas till 400 Nm för att skona automatlådan.

Den kraftigare versionen kommer att ha de adaptiva DCC Pro-dämparna som standard.

Det var tänkt att en fyrhjulsdriven laddhybrid skulle utvecklas, men den skrotades på grund av höga kostnader, tekniska svårigheter och liten efterfrågan.

Räckvidden på el har utökats till 90–120 km tack vare att kapaciteten utökats till 18,5 kWh. En trevlig nyhet är att batteriet kan laddas med 11 kW via laddbox (AC) och 50 kW med snabbladdning (DC). Laddluckan har flyttats till vänster framskärm för att inte frysa igen vintertid.

Volkswagen Passat B9 kommer att lanseras fullt ut i augusti. Då får vi de fulla specifikationerna och förhoppningsvis även svenska priser. Passat B9 börjar levereras i februari 2024.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.