
Volkswagen gjorde som
så många andra – lät sig inspireras av Mercedes CLS. Som vi alla minns var det
på Frankfurtsalongen 2003 som Mercedes överraskade med sitt läckra ”koncept”
där man mixade ihop den hala coupéprofilen med fyra dörrar istället för bara
två. 2004 kom den seriefärdiga Mercedes CLS.
Ett par år senare
fick vi se de första spionbilderna på en maskerad Passat med märklig takprofil.
Ganska snart stod det klart att Volkswagen tänkte använda sig av idén
”fyrdörrarscoupé” men flytta ner konceptet till en lägre – och för många nåbar
– prisnivå. På Detroitsalongen i januari 2008 var det dags för premiär för VW
Passat CC. Artikelförfattaren var av en tillfällighet på plats och det första
jag gjorde var att dyka ner i baksätet – gick det att få plats? Svaret blev att
personer över 180 centimeter knappast kan färdas i baksätet utan att glida ner
en bra bit på sittdynan.
VW Passat CC blev
också den första modell som införde det mera horisontala ”ansikte” som den då
nytillträdde chefsdesignern Walter de Silva skapat. De närmaste åren skulle
samtliga VW-modeller anamma samma, gemensamma stil. Nu har det gått fyra år och
VW Passat CC får sitt förväntade ”facelift”

Som vi kan se får
grillen på Passat CC samma horisontella utseende som förut. Grillen under
stötfångaren tonas ner och den hade förut vissa drag av den ”singleframe” som
många kritiserade, då man tyckte att den allt för mycket liknade
Audi-grillen. Istället blir det hörnen och dimljusen som blir mera markerade
och krom används flitigare än förut.
Strålkastarna är
förstås nya och här finns nu bi-xenon och de obligatoriska lysdioderna som
varselljus. Även bakljusen moderniseras. Som standard får Passat CC rostfria
tröskelplåtar, RCD 310 ljudanläggning och ett system som detekterar trötthet hos
föraren och föreslår en ”kaffepaus” vid behov.
På tillvalslistan
hittar vi nya säkerhetssystem som vingelvarning, döda-vinkeln-varning,
automatisk avbländning och automatisk avläsning av vägskyltar. De som vill åka
riktigt avslappnat kan välja till komfortstolar med massagefunktion.
Drivlinorna är
välbekanta och de som hade hoppats på den nya 3,0-liters V6:an med kompressor
får vänta ett tag till, VR6 med 300 hk är fortfarande kvar. Någon ”miljödiesel”
blir det inte heller men med hjälp av start/stopp-teknik på 2,0-liters
dieslarna kommer versionen med 140 hk ner till 4,7 l/100 km och ett CO2-utsläpp
på 125 g/km. TDI-alternativet med 170 hk finns kvar, liksom TSI-motorerna med
160 och 210 hk (i det senare fallet har toppeffekten ökat med 10 hk).
Nya VW Passat CC premiärvisas på Los Angeles Auto Show som öppnar i slutet av månaden och försäljningen
startar kort därefter. I Tyskland ska leveranserna börja i februari nästa år.