Hoppa till innehåll

VÄRLDSPREMIÄR: VW Passat som 4-dörrars coupé

Volkswagen Passat begår en världspremiär i dag söndag på bilsalongen i Detroit. Karossen är helt ny, med markerad coupéprofil i kombination med fyra dörrar – kort sagt en efterapning av Mercedes CLS. Modellen kallas Passat CC och innehåller finesser som aktiv vingelvarning, aktivt chassi och aktiv parkeringshjälp. Passat CC är 3 cm längre än sedanen […]

Volkswagen Passat begår en världspremiär i dag söndag på bilsalongen i Detroit. Karossen är helt ny, med markerad coupéprofil i kombination med fyra dörrar – kort sagt en efterapning av Mercedes CLS. Modellen kallas Passat CC och innehåller finesser som aktiv vingelvarning, aktivt chassi och aktiv parkeringshjälp.

VÄRLDSPREMIÄR: VW Passat som 4-dörrars coupé

Passat CC är 3 cm längre än sedanen och utmärks av den svepande coupéliknande taklinjen. Den har fyra dörrar och fyra sittplatser.

Den nya slanka Passaten (5 cm lägre och 3 längre än sedanen) kallas CC, utan att betydelsen förklaras. Det betyder alltså inte ”coupé-cabriolet” som vi vant oss vid, utan står för en karossform som har Mercedes CLS som förebild – med svepande coupéliknande bakparti fastän med fyra dörrar.
Enligt pressmaterialet erbjuder den imponerande komfort samtidigt som har sportig interiör och ger dynamisk körkänsla.
Passat CC är fyrsitsig, och samtliga stolar kan fås med inbyggd ventilation för såväl värme som kyla. Förarstolen har sportig skålning och 6-vägs elektrisk inställning, och som tillval kan passagerarstolen fås med elreglering av 12 funktioner.

VÄRLDSPREMIÄR: VW Passat som 4-dörrars coupé

CC är 5 cm lägre och 3,6 cm bredare än sedanversionen. Den kommer med tre bensinmotorer på 160, 200 och 300 hk, och två dieslar med effekten 140 respekttive 170 hästkrafter.

I mittarmstödet framtill finns stort förvaringsfack med kyla och armstöcet bak har både mugghållare och förvaringsfack.
Passat CC kommer med två direktinsprutade bensinmotorer och två dieslar. I Europa är minsta bensinaren en fyra på 1,8 liter och 160 hästkrafter, som ger 250 Nm från 1.500 r/min. Den drar i blandad kärning 7,6 l/100 km och klarar 0+ till l100 km/h på 8,6 sekunder. Toppfarten anges till 222 km/h. Sexväxlad manuell låda är standard, 7-växlad dubbelkopplingslåda (DSG) finns som tillval.
Nästa bensinmotor är på 2,0 liter och ger max 200 hästkrafter, med ett vridmoment på 280 Nm från 1.800 varv. Förbrukning 7,9 l/100 km, acc 0 – 100 på 7,6 sekunder, toppfart 237 km/h. Sexväxlad manuell låda är standard, sexväxlad konventionell automat är tillval.

VÄRLDSPREMIÄR: VW Passat som 4-dörrars coupé

Elegans med ädelträ och aluminium på förarplatsen, men också sportighet med treekrad ratt och extraskålade framstolar.

Toppmaskinen är en direktinsprutad V6:a på 3,6 liter med 300 hästkrafter och 350 Nm från 2.400 r/min. Den räcker för att dra iväg CC-Passaten til 100 km/h på 6,6 sekunder och ge en toppfart som begränsas elektroniskt vid 250 km/h.
Förbrukningen ligger på 10,1 liter per 100 kilometer – inklusive permanent fyrhjulsdrift, som är standard för den starkaste versionen. Växellådan är den 7-stegade DSG-lådan som kan köras i automatläge eller handväxlas med paddelreglage framför ratten.

VÄRLDSPREMIÄR: VW Passat som 4-dörrars coupé

Colupé-Passaten har ett bagageutrymme på 535 liter (inklusive reservhjulsbaljan). Däcken är av en ”självläkande” typ som är körbara även om en spik stuckit hål. Därmed kan man välja en reparationssats i stället för reservhjul.

I USA ger V6-motorn 280 hästar och fartbegränsas till 210 km/h. Den är också kombinerad med den konventionella sexstegade automatlådan Tiptronic, som även kan växlas för hand.
I Europa erbjuds också diesel, och då finns två motorer att välja på. Båda är på två liter och effekten är antingen 140 eller 170 hästkrafter. Den ”mindre” har ett vridmoment på 320 Nm redan från 1.750 r/min medan den ”större” ger 350 Nm från samma låga varvtal.
Med 140-hästsarsdieslen avverkar man 0 till 100 km/h på 9,8 sekunder och når en toppfart på 213 km/h, medan man med 170 hk klarar 100-sprinten på 8,6 sekunder och kan pressa upp Passat CC till 227 km/h.

Den svagare av dieslarna drar 5,8 l/100 km och den starkare 6,0 liter. Båda kombineras med sexväxlad manuell låda och kan som tillval beställas med den 7-stegade DSG-lådan.
Bland VW-innovationerna som får premiär med Passat CC märks det som kallas Lane Assist, och som kan beskrivas som en aktiv spårhållningsfunktion. Om föraren driver ut ur sitt eget körfält utan att aktivera blinkers, blir han/hon varnad av systemet, som reagerar genom att styra tillbaka in i det aktuella körfältet. Funktionen börjar arbeta från 65 km/h – om det är aktiverat via bilens menysystem. Den automatiska styrkraften är inte särskilt stark, och föraren kan alltid ”övermanna” den med muskelkraft.
Systemet är framtaget för att Passat CC om möjligt ska undvika olyckor på grund av att bilen drivit ut i mötande fil eller kört av vägen genom förarens ouppmärksamhet. Volkswagen hävdar att 14 procent av alla olyckor mer personskador beror på just att föraren ”vinglat” utanför den egna körfältsmarkeringen.
Systemet arbetar med en kamera monterad intill inre backspegeln som avläser vägens streckmarkering. Linjerna kan avläsas både i mörker och dimma – under förutsättning att det finns streckmarkeringar som normalt syns för blotta ögat.

En annan nyhet i Passatprogrammet som premiärvisas på CC är Dynamic Drive Control (DDC), som innebär att bilen ”kombinerar sportigheten hos en coupé med komforten hos en högklassig sedan”. Systemet reglerar hårdheten hos stötdämparna och ger föraren möjlighet att trimma chassit efter eget önskemål.
DDC följer med som standard på versioner med motoereffekt från 170 hästkrafter på vissa marknader.
Med DDC kan man välja mellan körprogrammen ”normal”. ”sport” och comfort” via en knapp till höger om växelspaken. Systemet arbetar med karaktäristiken hos stötdämparna, och även i normalläget är det aktivt, genom att kontinuerligt anpassa dämpningen till körstilen och vägförhållandena.
Väljer man läge ”sport”, blir dämpningen märkbart hårdare och krängningen mindre, samtidigt som styrservoverkan minskas och styrningen får en mer direkt känsla.
Bland tillvalen finns också ”automatic distance control”, som är ett radarbaserat system som övervakar avståndet till framförvarande fordon. Om systemet upptäcker att en påkörning är nära förestående, aktiveras bromsarna till ett redoläge med ökad servokraft i beredskap, samtidigt som föraren varnas om situationens allvar.
En tredje finess på tillvalslistan är den aktiva parkeringshjälpen. Föraren behöver inte kunna bedöma hur ratten ska vridas för optimal inparkering i ficka längs gatan. Systemet sköter rattningen om föraren koncentrerar sig på gas och broms
Passat CC byggs i tyska Emden och lanseras på europeiska marknader under andra kvartalet 2008. Under fjärde kvartalet är det dags för export till USA, Kanada och Japan.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.