
Eurokrisen i Europa och den kraftiga nedgången i bilförsäljning drabbar nu även Volkswagen. Prestationen för VW Group som helhet bedöms ändå vara ”tillfredställande”, trots en nedgång i vinst innan skatt till 2,7 miljarder euro (4,2 miljarder förra året).
Försäljningen under första kvartalet 2013 i Volkswagen Group omsatte 46,6 miljarder euro – 420 miljarder kronor (47,3 miljarder under Q1 2012). 2,3 miljoner bilar levererades, en ökning med 4,8 procent.
VW Groups globala marknadsandel bland personbilar ökade något från 12,2 till 12,6 procent. Den operativa vinsten sjönk från 3,2 miljarder euro förra året till 2,3 miljarder under januari-mars 2013.
Trots att Volkswagen Group alltså tillfälligt ”snubblat till” håller man uppe farten i stegen och bibehåller sin prognos för helåret 2013 – det vill säga ett något bättre resultat än fjolåret. VW Group förväntar sig att prestera bättre än marknaden i genomsnitt och det ska ske genom lanseringar av nya bilmodeller och kostnadsbesparingar, som exempelvis med MQB-plattformen. Men VW medger också att konkurrensen är ”intensiv” och att man inte är helt immuna mot svängningarna på olika marknader.
Volkswagen Groups varumärken för personbilar omfattar Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda och givetvis även Volkswagen själv. I andra fordonsgrupper tillkommer även Ducati, Scania, MAN och Volkswagens kommersiella fordon.