Tyska Wiesmann lanserar två nya modeller i Sverige. Thomas Berggren har känt på MF5 GT – den vackra superbilen med klassisk design och modern superbilsprestanda.
Wiesmann startade tillverkningen 1985 och idag produceras cirka 400 bilar per år. De är helt handgjorda och karossen tillverkas i glasfiberförstärkt kompositmaterial.
Har du kört en Wiesmann nu?
TB: Nej tyvärr, jag har bara torrbrutit Coupéversionen – MF5 GT. Jag har lyssnat på motorn, fingrat på alla knappar och jag kan säga att jag är så körsugen att det vattnas i munnen. MF5 GT och har precis kommit till Sverige och det står ”noll” på mätaren. Det är därför vi inte får provköra, och någon pressbil har inte tagits fram ännu.
Är Wiesmann ett helt nytt märke i Sverige?
TB: Wiesmann har funnits i Sverige genom importören Prosport, som håller till här i Göteborgstrakten. Jag kan tänka mig att de kommer att bli mer aktiva i med de två nya modellerna. Förutom coupén, som jag har klämt och känt på, är det även sverigepremiär för cabrioleten MF 4-S.
Coupén har en 5-liters V10-motor på 507 hk vid 7.750 varv och ett vridmoment på 520 Nm vid 6.100 varv. Det ger 0-100 km/h på imponerande 3,9 sekunder! Den har dessutom en elektriskt reglerbar bakvinge och förstorade luftintag.
Fina men udda bilar, kan man använda dem i vardagstrafik?
TB: Absolut, de här bilarna ska man ha för att njuta av. Och det är nog inte så svårt… En V10-motor på 507 hästar i en sportvagn som väger knappt 1.400 kg. Om den 507 hästarna verkar bekanta så beror det på att det är BMW:s V10:a från M5. Faktum är att hela drivlinan är från M5. Det är en strikt tvåsitsig sportcoupé med ett minst sagt modest bagage. Själv skulle jag utan att tveka använda den som långfärdsbil till kontinenten. Jag har kört den något mindre GT4 som har M3:ans V8:a och att döma av den bilen så finns det komfort, men då ska vägen vara slät, det är inte lika skönt på tjälskottsvägar…
Finns den att köpa nu?
TB: Ja de finns i Sverige nu och betingar ett pris av 2,2 miljoner kronor. Konkurenterna är fina Porschar, Ferraribilar och Lamborghinis – ordinära superbilar helt enkelt.