Geely är den fordonskoncern i världen med flesta varumärken. Koncernstrukturen gör att teknik kan delas mellan bilmärkena för att spara pengar. Ett exempel på detta är att Volvo och Polestar delar drivlinor.
Billigast blir det att bara byta några få detaljer mellan modellerna, så kallad ” badge engineering”. När Zeekr 009 blev Volvo EM90 var det just detta, men när SOA-plattformen används för LEVC L380 är det annorlunda.

LEVC är ett bilföretag som byggt bilar åt Londons taxiförare sedan 1908. Nästan ett hundra år senare, 2006, kom Geely med sin första tolkning av den klassiska Londontaxin.
Den nuvarande modellen LEVC TX är en seriehybrid, det vill säga att bilen drivs av en elmotor och att batteriet kan laddas av en förbränningsmotor om inte batteriet räcker till. Systemet kallas även räckviddsförlängare eller REX (range extender).
Som specialister på kommersiell persontransport är det fullt naturligt att LEVC vill utöka sitt modellprogram med en bil med fler sittplatser. Därför tar Geely och bygger en minibuss som baseras på Zeekr 009 och Volvo EM90. SEA-plattformen görs om något och kallar plattformen SOA.

Enligt Carnewschina som tagit del av uppgifter som Geely/LEVC lämnat in till de kinesiska myndigheterna blir LEVC L380 elva centimeter längre än Volvo EM90. Det gör att det ryms ytterligare en sätesrad om man så önskar. L380 ska säljas med sex eller åtta sittplatser.
Modellbeteckningen L380 antyder att bilen är rymlig eftersom namnet syftar på världens största passagerarflygplan, Airbus A380.
I likhet med Volvo EM90 får LEVC L380 en 272 hästar elmotor. Batteristorlekarna varierar mellan 73 och 120 kWh, vilket ger en räckvidd upp till 695 km enligt den generösa kinesiska körcykeln.

LEVC L380 har världspremiär om några veckor och kommer att tillverkas i Zhejiang i Kina där även LEVC TX sätts samman. Det är ännu inte känt om LEVC L380 kommer att säljas på andra marknader än den kinesiska och brittiska.