I slutet på månaden ska Ford premiärvisa sin nygamla Focus RS på London Motor Show men redan nu presenterar man bilder och fakta. Turbofemman från Volvo ger 300 hk jämnt och hela 410 Nm i maximalt vridmoment, vilket ger 0-100 km/h på under sex sekunder. Framhjulsdrift sparar vikt, jämfört med tidigare modellers fyrhjulsdrift och en diffbroms ser till att greppet fördelas på bästa sätt mellan framhjulen.
Vi får inte riktigt alla detaljer om nya Focus RS ännu, de kommer antligen i höst när bilen är helt färdig. Räkna med att lanseringen startar nästa vår. KLICKA FÖR STÖRRE
Focus RS är en modell som tidigare förknippats med fyrhjulsdrift och möjligheten finns definitivt, med den ”bygglåda” av komponenter som Ford och Volvo använder. Men att hänga på en fyrhjulsdrift från Haldex innebär en stor nackdel – högre vikt.
– Som ni förstår övervägde vi fyrhjulsdrift mycket noggrant, säger projektledaren för ”Ford of Europe Performance Vehicles” Jost Japito. Focus är en utmärkt plattform för att skapa en kvick och snabb bil, men med fyrhjulsdriftens extra vikt var vi tvungna att eliminera dessa nackdelar på annat sätt.
– Allt sammantaget fann vi att framhjulsdrift ihop med differentialbromsen blev den bästa kombinationen. Vi har faktiskt fått grepp, balans och styrkänsla att nå en nivå som vi inte trodde var möjlig och det gör oss ännu mer övertygade om att vi valt rätt väg.
Exakt hur mycket vikt som sparats vill Ford inte uppge. Men enligt källor nära Ford handlar viktökningen, jämfört med ST-modellen, om mindre än 100 kilo på RS. Det innebär att nya RS borde väga in på cirka 1.500 kilo. Med Haldex fyrhjulsdrift skulle man förmodligen behövt räkna in ytterligare 100 kilo.
Bilen som ska visas upp i London i slutet på månaden är närmast att likna vid ett ”koncept”. Men vi kan anta att bilen på bilderna är mycket lik den färdiga RS. KLICKA FÖR STÖRRE
Tidigare spekulationer tydde på att Ford skulle lägga sig på en något högre effektnivå ur Volvos beprövade turbofemma på 2,5 liter. Cirka 250-270 hk spekulerades det om. Men Ford har lagt effekten på gammal R-nivå och motorn ska ge 300 hk jämnt och hela 410 Nm i max vridmoment. Jämfört med ST-modellen innebär det större turboaggregat och större laddluftkylar, men även topplock och insug ska vara helt omarbetat på RS.
Någon exakt 0-100 tid har Ford inte presenterat men utlovar att den hamnar under sex sekunder. Med enbart framhjulsdrift är kanske grenen 0-100 acceleration inte den bästa men det är ändå en måttstock som används till jämförelser. Toppfarten begränsas elektroniskt till 250 km/h.
Alla detaljer om nya RS kommer vid London International Motor Show, som öppnar 22 juli. Men Ford kan berätta att bilen får en differentialbroms från Quaife som automatiskt ska distribuera kraften mellan framhjulen, tillsammans med ett system som man valt att kalla för ”RevoKnuckle” som ger mindre ryck i ratten vid gaspådrag. Spårvidden är ökad med 40 millimeter och de stora 19-tums fälgarna har 235/35-däck från Continental. Fram mäter bromsskivorna 336 millimeter och bak är de 300 millimeter i diameter. Styrväxeln är kortare, jämfört med ST, och ger som förut tre alternativa lägen på motståndet.
Ford har förhoppningen att kunna sälja cirka 9.000 RS under de två eller tre år som modellen finns ute för försäljningen, alltså dubbelt upp mot föregående RS.




