Bilutvecklingen går svindlande snabbt, men till skillnad från många andra biltillverkare försöker inte XPENG att hänga med – XPENG driver utvecklingen. Följ med på en snabb genomgång av allt som gör XPENG G6 till kanske den mest tekniskt mogna elbilen på marknaden.
Laddning: 800-voltssystem är en självklarhet, både för det mindre LFP-batteriet och det större NMC-batteriet. Klassledande laddeffekt på 280kW för det stora batteriet och 215 kW för det mindre.
Laddning från 10–80 procent går på cirka 20 minuter. Värmepump är standard och förvärmning av batterierna kan aktiveras via navigationssystemet.

Räckvidd: Det finns elbilar med mycket större batterier som har längre räckvidd. Men stora batterier kostar pengar och gör bilen tung. Det mindre batterialternativet är på 66 kWh och ger en räckvidd på 43,5 mil. Det större NCM-batteriet är på 88,7 kWh och ger 57 mils räckvidd med bakhjulsdrift eller 55 mil med fyrhjulsdrift.
XPENG är kända för att leverera lång räckvidd i verkliga tester. I det senaste 26-bilatestet utfört av norska bilförbundet NAF kom XPENG G6 som enda bil på pallplats i alla delgrenar: räckvidd, verklig räckvidd enligt WLTP, laddtid och max laddeffekt.
Med andra ord är G6 bra när det gäller laddning och räckvidd.
Luftmotstånd: Lågt luftmotstånd är extremt viktigt, speciellt för elbilar som är så energisnåla att luftmotståndet verkligen påverkar räckvidden. Luftmotståndsvärdet för XPENG G6 är Cd 0,248 vilket är mycket lågt och det har man lyckats åstadkomma tack vare 17 optimerade funktioner, som exempelvis de infällda dörrhandtagen och de aktiva spjällen som öppnas och stängs beroende på bilens kylningsbehov. Men trots det låga luftmotståndet är innerutrymmena generösa och designen sportigt attraktiv.
Byggteknik: XPENG G6 tillverkas med den senaste så kallade singel-cast tekniken, där front och akter gjuts i ett stycke. Det ger extrem vridstyvhet och effektiviserar produktionsprocessen.
Datorkraft: XPENG tillhör de få tillverkare som har en centraldator i bilen, vilket betyder att bilen kan uppdateras mer effektivt och styras in i detalj på ett effektivt vis. Det egenutvecklade Turing-chippet är framtaget för AI-teknik och Tianji X är världens första operativsystem som är framtaget för AI-styrning av både körning och infotainment. Bilen kan lära sig körmönster och anpassar sig efter föraren.

Kundfokus: XPENG lyssnar på förslag på förbättringar från kunderna och i Europa har mer än 80 procent av förslagen till förbättringar åtgärdats genom uppdateringar via nätet, så kallade OTA-uppdateringar.
Självkörning: XPILOT-systemet som är standardutrustning har 29 sensorer och kameror, som hjälper föraren att undvika farliga situationer, och gör resan bekvämare. Här finns bland annat adaptiv farthållare, automatiska filbyten, filhållning, självparkering, skyltavläsning och kollisionsvarnare.
Utrustning: Allt är standard, från en riktigt bra stereoanläggning, panoramaglastak, ventilerade framstolar som är elektriskt inställbara med minne, eluppvärmd ratt, eluppvärmda stolar fram och bak, en behaglig veganläderklädsel, dubbla ventilerade mobilladdare fram, Apple Car Play och Android Auto – med mera!
Det som kan beställas extra är elektriskt manövrerad dragkrok (max 1 500 kg) och annan exteriörfärg än vit metallic.

Appstyrning: Med hjälp av din telefon kan du exempelvis starta uppvärmning eller kylning av kupén i förtid, kontrollera laddnivå, låsa upp bilen eller ladda ner en rutt. Självklart uppdateras även appen kontinuerligt, med nya funktioner.
Säkerhet: Alla modeller från XPENG har fått fem stjärnor i EURO NCAP:s krocktester och G6 fick beröm för sin stabila kaross och omfattande säkerhetssystem. När det gäller barnsäkerhet fick G6 maximala poäng i krocktesterna.
Sleeping-kit: Som tillbehör finns en skräddarsydd uppblåsbar madrass och med den förvandlas bilen lätt till en bekväm dubbelsäng och bilens campingläge håller kupén behagligt tempererad hela natten med hjälp av klimatanläggningen.
Utrymmen: Tack vare sin effektiva elbilsplattform är G6 mycket rymlig. Bagagevolymen är på 571 liter och baksätet är generöst tack vare bilens långa axelavstånd och lyxigt bekvämt med ett ryggstöd som kan ställas i 12 lägen.

Prestanda: Antalet hästkrafter i de olika versionerna är 258, 286 och 476 – vilket ger en blixtsnabb accelerationstid 0–100 km/h på 6,9, 6,7 och 4,1 sekunder.
Stabila priser: Baserat på nuvarande situation kommer XPENG inte höja eller sänka priserna på bilarna på grund av de tariffer som lagts på kinesiska bilar.
Bra priser: Från 529 900 kronor till 619 900 för Performance-versionen. Privatleasing kostar från 5 995 kronor i månaden inklusive service och försäkring.
Avancerad röststyrning: Styr bland annat navigering, fönster, luftkonditionering och baklucka med rösten.

Självparkerande: Med AI-hjälp kan bilen parkera själv, eller parkeras via bilens app.
Kraftverk: Tack vare V2L-teknik kan bilen fungera som energikälla till elektriska maskiner och apparater. Driv en värmefläkt, mikrovågsugn eller verktyg.
Långsiktighet: XPENG har kommit till Sverige och Europa för att stanna, utvecklas och bli en del av kontinenten. Tillverkning i Europa planeras, vilket kommer ge arbetstillfällen och driva på ekonomin.
Återförsäljare: I början av året fanns det två försäljnings- och servicepunkter i Sverige, i dagsläget finns det tio och under 2025 öppnar ytterligare tio försäljnings- och servicepunkter. Bland andra samarbetar XPENG med Bilia.
Slutsats: Nya Sverigechefen Nicholas Parts konstaterade vid ett stort event i Stockholm nyligen att ”XPENG är här för att stanna och att tekniknivån tillsammans med den höga kvaliteten och de attraktiva priserna gör att vi ser väldigt positivt på framtiden.”
Men viktigaste av allt är självklart att du gillar bilen. Komforten, byggkvaliteten, körglädjen, utrymmena och designen. Välkommen in att uppleva nya XPENG G6 hos någon av alla våra återförsäljare.