Det är lite annorlunda att äga en modern, uppkopplad och digitaliserad BMW. Men ConnectedDrive, som märket kallar sina digitala tjänster, kan göra bilägandet både enklare och kan på sikt även leda till lägre kostnader.
För många är det ett främmande koncept att köpa eller prenumerera på digitala tjänster och funktioner i bilar. Varför kräva betalning för en funktion som redan är installerad i bilen?
Det är en rimlig fråga, men när det gäller BMWs ConnectedDrive-tjänster är hela upplägget ofta missförstått.

För det första är det inte tvingande för BMWs kunder att prenumerera på tjänster och funktioner i stället för att köpa dem. Det går alldeles utmärkt att välja till den utrustning man vill ha i bilen när man beställer den, precis som vanligt.
Skillnaden med ConnectedDrive är snarare att utrustningslistan inte längre är huggen i sten. Det går att lägga till funktioner i efterhand – permanent eller tillfälligt.
BMWs förarassistentsystem Driving Assistant Plus är ett utmärkt exempel. Det här är ett tillval som gör att bilen själv kan styra, bromsa och gasa på motorvägar och i bilköer, och därmed avlasta föraren under långa resor.
För någon som ofta kör långt med sin BMW är det här ett självklart tillval när man beställer en ny bil. Men för den som mest använder bilen för kortare resor i och runt stan, där förarassistenten sällan är särskilt användbar, innebär det att man inte behöver betala för något, som man i praktiken inte kommer att dra nytta av.
Med ConnectedDrive finns det dessutom alternativ. Exempelvis är Driving Assistant Plus en mjukvaruprodukt som går att aktivera efter behov, man kan även välja att aktivera under en månad för några hundralappar om man ska ut på en lång semesterresa.
Hur den som beställer bilen när den är ny väljer att utrusta den har alltså inte längre så stor betydelse, så länge rätt förutsättningar finns för att erbjuda ConnectedDrive-tjänster.
Funktioner som parkeringsassistent, fartkameravarning, Drive Recorder, fjärrstyrning via app, helljusassistent med mera, dessa funktioner går alltid att lägga till i efterhand, givet att bilen har de rätta tekniska förutsättningarna.
Fördelarna är uppenbara. Den som beställer en ny bil slipper oroa sig för att glömma att lägga till något tillval som kan påverka andrahandsvärdet när det är dags att sälja efter några år.

Den som köper en begagnad bil, å andra sidan, behöver inte välja en bil baserat på vilka funktioner den har. Dessa går alltid att köpa till eller prenumerera på i efterhand. De kan i stället välja en bil i en färg eller interiör de tycker om och sedan välja att lägga till de tjänster som man vill ha.
Bilägandet blir helt enkelt mer flexibelt och kostnadseffektivt med en uppkopplad bil. Man slipper betala tiotusentals kronor i förskott för avancerade funktioner, och man slipper oroa sig för att dessa ska bli föråldrade efter ett par år. För vissa av tjänsterna har man även möjlighet att ta del av en testperiod mellan 1–3 månader, för att bekanta sig med funktionen.
Eftersom mjukvaran i äldre bilar kan uppdateras och uppgraderas med nya funktioner håller de sig moderna under längre tid. Jämför det med din smarttelefon. Den är nästan garanterat lite bättre nu än när du köpte den, trots att hårdvaran är densamma. Med moderna bilar är det lite samma sak. Mjukvaran har en central roll, och är under ständig utveckling.
Läs mer om hur ConnectedDrive fungerar på BMW:s hemsida.

Gå till BMW ConnectedDrive Store för att ta del av utbudet av digitala tjänster.